امام جمعه شیراز گفت:ا تاکید بر گناه کبیره رباخواری، تصریح کرد: رباخواری همچون موریانه اقتصاد کشور ما را می خورد و ظاهری باشد یا پنهانی، باز هم گناه است.
کد خبر: ۷۰۷۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶ 25 January 2019

تابناک فارس به نقل از شیرازه: آیت الله لطف الله دژکام پنجم بهمن ماه در خطبه اول نماز جمعه شیراز ضمن دعوت خود و نمازگذاران به رعایت تقوا، نکاتی درخصوص عدالت و تقوا بیان کرد.

امام جمعه شیراز تقوا را بهترین توشه ای دانست که انسان برای سفر آخرت خود بر می دارد و با اشاره به آیه هشتم سوره مائده ( یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُونُواْ قَوَّ مِینَ لِلَّهِ شُهَدَآءِ بِالْقِسْطِ وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنََانُ قَوْمٍ عَلَى‏ أَلَّا تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى‏ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرُ بِمَا تَعْمَلُونَ‏؛ اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! همواره براى خدا با تمام وجود قیام کنید و به انصاف و عدالت گواهى دهید و هرگز دشمنى با قومى، شما را به بى ‏عدالتى وادار نکند. به عدالت رفتار کنید که به تقوا نزدیک تر است و از خداوند پروا کنید که همانا خدا به آنچه انجام مى‏ دهید آگاه است.)، گفت: انصاف حکم می کند نسبت به فردی که با او خورده حسابی وجود دارد با عدالت رفتار شود و حقش به خاطر کینه و نگرانی از او سلب نشود.

وی با اظهار اینکه اگر می خواهیم تقوا را رعایت کنیم بایستی در رفتار خود با دیگران از مرز انصاف خارج نشویم، افزود: زمانی به عدالت نزدیک تر می شویم که در گفتار، رفتار و عمل خود انصاف داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تاکید داشت: کسی که می خواهد مجری عدالت در جامعه باشد لازم است خود عادل باشد لذا مدیران جامعه اسلامی باید از بین افراد عادل انتخاب شوند.

دژکام در ادامه تصریح کرد: هیچ مدیری نگوید هر کسی را بخواهم در منصب مدیریتی قرار می دهم چرا که باید در این باره به خداوند پاسخ بدهد.

امام جمعه شیراز در تعریف عادل، گفت: فردی که علاوه بر گناهان کبیره از گناهان صغیره نیز دوری کند و رفتار و کردارش خلاف مروت و انصاف نباشد عادل است.

وی با بیان اینکه نباید از رحمت الهی ناامید باشیم، بیان کرد: در شرایط فعلی همه اعم از آمریکا و اروپا بر سرمان ریخته اند اما ما ناامید نیستیم زیرا خدا را داریم.

این استاد اخلاق در ادامه به بیان نکاتی درخصوص رعایت حقوق والدین و به نیکی رفتار کردن با آنها، صله رحم، قسم دروغ و رباخواری پرداخت و گفت: اگر خدای نکرده دل پدر و مادری از جوانش راضی نباشد و شکسته باشد آن جوان خیر نمی بیند و نمی تواند نقش خود در جامعه را به خوبی ایفا کند.

وی یکی از علل شکنندگی و کم تحملی جامعه را رنجیده شدن والدین از فرزندان خود عنوان و بر ترویج این آداب و توجه به صله رحم تاکید کرد.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه یک صله رحم 30 سال عمر را اضافه می کند، اذعان داشت: برخی از مشاوران در این دوره گاهی اوقات توصیه های عجیب و غریبی ارائه می دهند.

دژکام در ادامه صله رحم را موجب ایجاد آرامش دانست چرا که جامعه به رحم و مودت احتیاج دارد و اظهار داشت: اگر فردی مسئولیتی در جامعه دارد نباید بخاطر جلوگیری از سوء استفاده از جایگاه خود قطع رحم کند؛ خویشاوند داری با مراقبت و حراست از حق مردم و به اشتراک نگذاشتن آن با دیگران منافاتی ندارد.

امام جمعه شیراز اذعان داشت: گفته می شود فلان شخص مبلغی یا سهمی را گرفته و در دادگاه قسم دروغ خورده است؛ دروغ گناه کبیره است و قبح آن باید در جامعه تبیین شود.

وی با تاکید بر گناه کبیره رباخواری، تصریح کرد: رباخواری همچون موریانه اقتصاد کشور ما را می خورد و ظاهری باشد یا پنهانی، باز هم گناه است.

نماینده ولی فقیه در فارس اعلام کرد: فردی که از این گناهان دوری می کند شخصا عادل است و می تواند مدیر عادلی باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار