با حضور شهردار شیراز روند بررسی برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر شیراز و بودجه سال ۹۸ شهرداری، در کمیسیون تلفیق و هماهنگی شورای اسلامی شهر شیراز آغاز شد.
کد خبر: ۷۰۸۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶ 27 January 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: سیدعبدالرزاق موسوی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، امورحقوقی و املاک شورای شهر شیراز در حاشیه بررسی لایحه برنامه ۵ ساله توسعه سوم این کلانشهر بیان کرد: شورا امانتی است در دست ما و باید در شورا از حقوق مردم دفاع کنیم.

وی افزود: هیچ آمار و ارقامی از برنامه پنج ساله دوم وجود ندارد تا مشخص شود چه اقداماتی تاکنون انجام شده تا بتوان برنامه پنج ساله سوم را بر اساس ان بررسی کرد.

موسوی با بیان اینکه ۹۰ رویکرد در سال گذشته به عنوان رویکرد شورای پنجم تصویب شده است افزود: در برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر شیراز، این رویکرد‌ها در نظر گرفته نشده است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، امورحقوقی و املاک شورای شهر شیراز اشاره به هزینه بالای مطالعات طرح‌های جامع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در شهرداری، بیان کرد: جایگاه این طرح‌ها در برنامه پنج ساله سوم مشخص نیست.

موسوی یادآور شد: برنامه پنج ساله سوم باید درقالب احکام قابل اندازه‌گیری ارائه و در آن پروژه‌ها حذف و در قالب بودجه سالانه آورده شود تا شهرداری با توجه به بودجه خود پروژه‌ها را در نظر گیرد.

سید احمدرضا دستغیب رئیس شورای شهر شیراز نیز گفت: تمدید یکساله تدوین برنامه پنج ساله سوم به دلیل کارشناسی و هماهنگی بیشتر شورا و شهرداری بود این درحالی‌ست که در این مدت تعامل و ارتباط ضعیف وخیلی کم بین بدنه کارشناسی شهرداری و اعضای شورای شهر برقرار شد.

نوذر امامی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز نیز گفت: آمار و ارقامی از اقداماتی که باید در برنامه پنج ساله دوم انجام می‌گرفت وجود ندارد لذا لازم است شهرداری گزارشی از برنامه پنج ساله دوم ارائه کند.

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای شهر شیراز نیز گفت: باید قبل از ورود به بررسی برنامه پنج ساله سوم شهرداری، توان شهرداری مبتنی بر درآمد سنجیده شود که با توجه به توان شهرداری چشم انداز در حوزه‌های شهر شیراز مشخص شود.

سینا بنی‌زمانی افزود: تحقق این محاسبات در سال گذشته امکان‌پذیر بود، اما با توجه به تغییر در شرایط کشور و تحریم‌ها، تحقق در آمد‌ها امسال بعید خواهد بود.

وی ادامه داد: باید برای پیش‌بینی درآمد کارشناسی بیشتری انجام شود تا پیش‌بینی واقع بینانه‌تر باشد.

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای شهر شیراز اظهار کرد: براساس شعار انسان محوری، زیبا سازی، هوشمند سازی، آسان سازی خدمات، باید در برنامه پروژه‌هایی معرفی شود تا به سمت تحقق این شعار‌ها رویم.

بنی‌زمانی بر تهیه ترازنامه تاکید کرد و افزود: هم‌اکنون در شهرداری ترازنامه‌ای وجود ندارد تا بتوانیم اطلاعی از وضعیت دارایی و بدهی شهرداری داشته باشیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل وترافیک شورای شهر شیراز گفت: باید در برنامه پنج ساله سوم از ادامه پروژه‌هایی که سال‌های سال عملکرد پایین داشته یا عملکردی نداشته‌اند، جلوگیری شود.

نواب قائدی با اشاره به بررسی اصلاحیه بودجه ۹۷ اظهار کرد: رقم‌هایی گزارش شده، ولی عملکردی در حوزه کمیسیون حمل و نقل دیده نشده است.

دیگر عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: بخش اعظم تدوین برنامه پنج سال دوم را شورای چهارم دنبال کردند و گنجاندن نگاه شورای پنجم در برنامه سوم قابل تامل است.

سیروس پاک فطرت بیان کرد: زمانی که شورای پنجم برنامه پنج ساله سوم را تصویب کند، مردم انتظار دارند اهداف و شعار این شورا در آن موردتوجه واقع شده باشد.

سولماز دهقانی رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورا نیز با انتقاد از نبود انسجام در مباحث برنامه پنج ساله سوم افزود: با توجه به شرایط اقتصادی و اقلیمی، در سال‌های آینده با افزایش مهاجرت به شیراز مواجه خواهیم بود که در برنامه پیش بینی نشده است.

شهردار شیراز نیز گفت: رویکرد شورای پنجم در برنامه بررسی شده و راهبرد و سیاست برنامه نشان می‌دهد که در کدام قسمت مورد توجه قرار گرفته است؛ اینکه رویکرد‌ها در برنامه پنج ساله سوم صد در صد عملیاتی شود امکان پذیر نیست، ولی مطمئنا بخش‌هایی از ان عملیاتی خواهد شد.

حیدر اسکندرپور افزود: این برنامه بضاعت شهرداری است که به شورا ارائه شده که در کمیسیون‌ها با حضور مشاوران برنامه بررسی خواهد شد.

وی ادامه داد: تلاش کردیم در برنامه پنجم از سیاستگذاری شروع و به پروژه‌های مورد نظر برسیم.

شهرداری شیراز اظهار کرد: پروژه‌های شاخصی مبتنی بر نگاه شورای پنجم در برنامه ۵ ساله سوم تعریف کرده ایم.

اسکندرپور در پاسخ به انتقاداتی در خصوص نبود وجود گزارش برنامه دوم توسعه گفت: در برنامه‌های دولت که‌سابقه ۷۰ سابقه دارد، هیچ‌گاه به گزارش‌های گذشته استناد نشده و تنها حفظ چشم انداز، رویکرد‌ها و ارزو‌ها ارائه می‌شود.

شهردار شیراز با بیان اینکه تحلیل و بررسی برنامه دوم به صورت جداگانه ارائه خواهد شد، تصریح کرد: تفاوت‌های موجود بین برنامه کلان و بودجه سالیانه ناشی از واقعیات جاری کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار