چرا در خیلی مسائل که اتفاقا برای مردم بسیار مهم هم هستند آمارها متفاوت و گاهی حتی متناقض هستند؟مثلا چرا آمارهای رسمی اعتیاد با آمارهای غیر رسمی انقدر تفاوت دارد؟و مثلا چرا در جدیدترین مورد از این پنهان کاری ها آمار تبادل تجاری ایران و ترکیه انقدر متناقض است؟ این پنهان کاری خاص این دولت یا دولت قبل نیست و انگار کلا فرهنگی شده میان مسئولان.
کد خبر: ۷۴۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹ 10 August 2015

تابناک فارس می نویسد:قریب به یک ماه از مسمومیت صدها نفر از مردم سپیدان می گذرد و اما تا چند روز پیش در کمال تعجب صدای بیماران شنیده نشد.

این بار اولی نیست که چنین پنهان کاری از سوی مسئولان اتفاق می افتد و پنهان کاری از مردم یک اپیدمی شده.اصلا انگار بعضی مسئولان دوست دارند تا جایی که امکان دارد مردم چیزی ندانند و توجیه آن ها هم عدم تشویش اذهان عمومیست؛غافل ازینکه ماه هیچگاه پشت ابر نمی ماند و خصوصاً در این عصر ارتباطات و اطلاعات دیگر واقعا نمی ماند!

گذشته از مسائل محرمانه و حساس و امنیتی کشور واقعا چه دلیلی برای پنهان کاری از مردم وجود دارد؟چرا مثلا آزادسازی قیمت بنزین ناگهانی و بدون اطلاع قبلی اتفاق می افتد و چرا کسری های بودجه و آمارهای صادرات و خیلی چیزهای دیگر به مردم گفته نمی شود یا غلط گفته می شود؟

چرا در خیلی مسائل که اتفاقا برای مردم بسیار مهم هم هستند آمارها متفاوت و گاهی حتی متناقض هستند؟مثلا چرا آمارهای رسمی اعتیاد با آمارهای غیر رسمی انقدر تفاوت دارد؟و مثلا چرا در جدیدترین مورد از این پنهان کاری ها آمار تبادل تجاری ایران و ترکیه انقدر متناقض است؟

این پنهان کاری خاص این دولت یا دولت قبل نیست و انگار کلا فرهنگی شده میان مسئولان.همین می شود که وقتی اطلاعی درز می کند و شبکه های آن ور آبی آن را بیان می کنند، مجبوریم با دستپاچکی قضیه را جمع کنیم و اعتماد مردم به داخل کم می شود و حالا عده ای از مردم حقیقت را در آن شبکه ها می جویند.

این پنهان کاری ها گاهی شائبه رفع مسئولیت مسئولان از عواقب یک تصمیم را در ذهن ها متبادر می کند.اینگونه که مسئولی بگوید این کار را بدون اطلاع مردم انجام می دهیم؛ اگر نتیجه نداد که هیچ کس نمی فهمد و خبری از مؤاخذه نیست و اگر هم که خوب شد آن را با افتخار اعلام می کنیم.

ان شااله که این شائبه صرفاً زاده ذهن بیمار نگارنده است، اما مسئولان یادشان باشد که مردم صاحبترین و دلسوزترین افراد برای کشورشان هستند و حق آن هاست که همه چیز را بدانند.

در مورد بیماری عده زیادی از مردم سپیدان هم این پنهان کاری صورت گرفت که البته امام جمعه این شهرسان به آن پایان داد و البته مورد انتقاد هم قرار گرفت و حتی این اتفاق تکذیب هم شد!

علت بیمار شدن این تعداد از مردم شهرستان، در وهله اول آلودگی آب اعلام شد. حجت الاسلام موسوی انور امام جمعه شهرستان سپیدان اولین مسئولی بود که این سکوت مرگ بار را شکست و گفت: سهل انگاری و بی مبالاتی توسط مسئولین در شهرستان باعث شد تا تعدادی از همشهریان مسموم و روانه بیمارستان شوند. وی افزود: بخاطر کم توجهی مسئولین، فاضلاب در آب ها و رودخانه های شهرستان رها شده و طبیعی است که بیماری ایجاد شود.

امام جمعه سپیدان: ما چیز محرمانه ای با مردم نداریم

حجت الاسلام موسوی انور که خود اولین بار موضوع مسمومیت مردم شهرستان را مطرح کرده است،گفت: این مسمومیت ها ریشه در آلودگی آب آشامیدنی منطقه دارد و مسوولین در این زمینه باید بیشتر دقت کنند

امام جمعه سپیدان افزود: متاسفانه وقتی ما این موضوع را در خطبه های نماز جمعه اخیر مطرح کردیم با واکنش ها و موضع گیری های مسوولان شهرستان مواجه شدیم، آنها این موضوع را محرمانه تلقی می کردند در حالی که ما با مردم موضوع محرمانه ای نداریم .

وی تصریح کرد: مراجعه یک هزار و 600 نفر به مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان به علت مسمومیت موضوعی نیست که بتوان آن را پوشاند یا محرمانه پنداشت، چرا باید مردم هزینه کم کاری و قصور مسوولان در تامین آب بهداشتی و سالم را بپردازند؟ در چنین حادثه ای که یک هزار و 600 نفر مسموم شدند و عفونت روده ای پیدا کردند اگر یک نفر جان خود را از دست می داد چه کسی پاسخگو بود؟ چرا باید منتظر باشیم تا حادثه ای رخ دهد بعد به فکر بیفتیم؟ من در زمینه ناکافی بودن زیر ساخت ها دراین شهرستان هشدار داده ام .

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز: علت بیماری باکتری اکولای است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز علت بیماری را بالاخره پس از چندین روز چشم انتظاری اعلام کرد.
دکتر محسن مقدمی گفت: نوعی باکتری بنام ایکولای عامل انتشار این بیماری در بین مردم سپیدان بوده است. وی افزود: این باکتری می تواند از طریق مصرف مواد خوراکی از جمله میوه ها، سبزی ها، آب و هر چیز خوراکی دیگر منتقل شود و آلودگی ایجاد کند.
مقدمی ادامه داد: نمی توان به طور قاطع گفت که آب عامل آلودگی بوده است، باکتری ایکولای می تواند از طریق مصرف هر نوع ماده خوراکی به بدن انسان وارد شود بنابر این تاکنون گزارش قاطعی درباره آلودگی آبها منتشر نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار