سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «تابناک»؛
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه چند نرخی بودن کالا و خدمات نیز رانت ایجاد می‌کند، اظهار داشت: در جریان این موضوع، ارز ترجیحی به یک کالای ارزان قیمت تبدیل می‌شود که در بازار به دو تا سه برابر به فروش می‌رسد و به دنبال آن، این تفاوت قیمت، رانت می‌آفریند و به فساد دامن می‌زند.
کد خبر: ۷۵۸۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹ 30 June 2019

سال گذشته با افزایش نرخ ارز، قیمت دیگر اجناس در بازار‌ها به شدت افزایش پیدا کرد، ولی در آن زمان دولت به جای کنترل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، سیاست تخصیص ارز ترجیحی را به یکسری از کالا‌ها داد تا تجار با بهره گیری از ارز ۴۲۰۰ تومانی، برخی از کالا‌ها را وارد کشور کنند.

به گزارش «تابناک»؛ قرار بود با اعمال این سیاست، از افزایش بی رویه قیمت‌ها در بازار جلوگیری شود، ولی نه تنها این کار باعث افزایش قیمت نشد، بلکه عده‌ای توانستند از فرصت به دست آمده بیشترین بهره را برده و به رغم دریافت ارز دولتی، کالا‌های وارداتی را به قیمت آزاد در بازار به فروش برساندند و یا ارز دریافتی از دولت را به صورت آزاد به ریال تبدیل کنند؛ بنابراین، سیاست اقتصادی دولت که برای کنترل قیمت‌ها صورت گرفته بود، زمینه رشد فساد و رانت ارزی بزرگی را در کشور فراهم کرد که جز افزایش فشار بر مردم سود دیگری نداشت.

در این میان، برخی نمایندگان مجلس بر این باورند بودند که دولت این فرصت را برای برخی نزدیکان خود فراهم کرده تا بتوانند با استفاده از این فرصت، سهم بیشتری از سفره انقلاب برای خود بردارند؛ اما عده‌ای دیگر اعتقاد دارند که اجرای این سیاست از اساس اشتباه بوده است.

به اعتقاد این افراد، اعمال این سیاست و چند نرخی کردن هر چیزی در بازار ـ خواه یا ناخواه ـ باعث ایجاد رانت در بین افراد می‌شود و زمانی که این سیاست اعمال شود، عده‌ای از آن سوءاستفاده خواهند کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه چند نرخی بودن کالا و خدمات نیز رانت ایجاد می‌کند، اظهار داشت: در جریان این موضوع، ارز ترجیحی به یک کالای ارزان قیمت تبدیل می‌شود که در بازار به دو تا سه برابر به فروش می‌رسد و به دنبال آن، این تفاوت قیمت رانت می‌آفریند و به فساد دامن می‌زند.

حسن حسینی شاهرودی، در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک در تحلیل خود، از افزایش قیمت کالا‌های اساسی و مورد نیاز مردم در بازار گفت: چند نرخی بودن قیمت ارز، تأثیر بسیاری بر افزایش قیمت کالا‌ها داشته است.

وی با بیان اینکه چند نرخی بودن کالا و خدمات نیز رانت ایجاد می‌کند، اظهار داشت: در جریان این موضوع، ارز ترجیحی به یک کالای ارزان قیمت تبدیل می‌شود که در بازار به دو تا سه برابر به فروش می‌رسد. بنده معتقدم این تفاوت قیمت رانت می‌آفریند و به فساد دامن می‌زند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه رانت موجود باعث کاهش درآمد‌ها و عطش سودجویان خواهد شد بیان داشت: متأسفانه در عین حالی که ارز سهم کمی در اقتصاد ما دارد، تأثیرات منفی در اقتصاد گذاشته است.

حسینی با بیان اینکه ضوابط نادرستی در حوزه تولید و صادرات ایجاد شده است، گفت: باید واردات تکنولوژی در اولویت نخست ما باشد، اما در عین حال می‌بینیم که برای کالا‌های غیرضروری به راحتی ثبت سفارش می‌شود، حال آنکه هنوز برای واردات تکنولوژی مشکل داریم.

این نماینده مجلس تأکید کرد: باید گفت فراتر از تحریمی که کشور‌های بیگانه برای ما در نظر گرفتند، ما خود را تحریم کرده ایم. طبیعتا تا زمانی که نخواهیم تولید کشور رونق داشته باشد و واردات کالا‌های غیرضرور بر کالاهایی چون تکنولوژی ترجیح داده شود، باید منتظر گرانی قیمت کالا‌های مورد نیاز مردم باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار