«محمدجواد جمالی نوبندگانی» روز پنجشنبه در خصوص احتمال موفقیت ابتکار جدید دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که دیروز توسط رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شد گفت: دولت ما همواره نشان داده است که به تعهدات خود عمل می کند. در برجام هم مذاکرات سخت و طولانی داشته ایم و الان هم که ترامپ خارج شده ما به تعهدمان وفاداریم.
کد خبر: ۷۸۳۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷ 26 September 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:«محمدجواد جمالی نوبندگانی» روز پنجشنبه در خصوص احتمال موفقیت ابتکار جدید دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که دیروز توسط رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شد  گفت: دولت ما همواره نشان داده است که به تعهدات خود عمل می کند. در برجام هم مذاکرات سخت و طولانی داشته ایم و الان هم که ترامپ خارج شده ما به تعهدمان وفاداریم.

وی بیانیه سه کشور اروپایی که دقیقا پیش از آغاز مجمع عمومی سازمان ملل منتشر شد را یکی از موانع موفقیت ابتکار جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطر نشان کرد: طرح این مساله توسط تروئیکای اروپایی در این زمان، بیشتر از آن که بر مبنای کاری فنی برای یافتن مقصر باشن، فرار به جلو است. آن ها اول باید ببینند در منطقه، کشور عربستان چه جنایاتی را و با سلاح های ساخت کدام کشور ها انجام داده است؟ آن ها می خواهند جنایات سال های اخیر عربستان را سرپوش بگذارند.

وی افزود: این کشورها بیشتر از این که بحث های فنی و حقوقی داشته باشند، بحث سیاسی دارند. فشارهایی را هم که با این بیانیه ها به جمهوری اسلامی ایران وارد می کنند برای این است که برجام ۲ را محقق کنند تا ایران درباره مسائل منطقه ای و حضور و نفوذش در منطقه و همچنین مسائل موشکی و دفاعی اش مذاکره کند.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی در خصوص امکان موفقیت طرح امنیت تنگه هرمز گفت: طرح هایی که روی همکاری با کشورهای منطقه تمرکز دارد در صورتی می توانند موفق شوند که ارباب آن ها نظرش مثبت باشد.

جمالی با تاکید بر آنکه طرح پیشنهادی دولت در مجمع عمومی سازمان ملل حاصل کار فنی و علمی است، تصریح کرد: این طرح در زمانی مطرح می شود که غربی ها به دنبال شکل دادن یک ائتلاف هستند و به عنوان مثال حتی استرالیا را هم به ائتلاف کشانده اند. به نظر می رسد در این شرایط طرح چنین پیشنهاداتی حداقل از لحاظ موضع حقوقی و استفاده از جو و فضای سازمان ملل در حضور سران کشورها و توجه افکار عمومی جهانی، به نظرم می تواند مثمر ثمر باشد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان، روز گذشته در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تاکید بر حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، از همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند دعوت کرد تا در «ائتلافِ امید» یا همان «ابتکار صلح هرمز» حضور یابند. رئیس جمهور تاکید کرد: : این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را دربرمی‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار