استاد گروه ایمونولوژی و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با رعایت بهداشت، تقویت سیستم ایمنی بدن و کنترل بیماری می‌توانیم شرایطی ایمن را جهت روزه گرفتن در ماه رمضان داشته باشیم.
کد خبر: ۸۴۱۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۸ 22 April 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: جلیل توکل افشار استاد گروه ایمونولوژی و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست هم اندیشی اساتید و کارشناسان حوزه و دانشگاه که با موضوع "حکم علمی و فقهی روزه داری در شرایط شیوع کرونا" برگزار شد، با اشاره به اینکه سه اصل یاد شده، هم در منابع اسلامی و هم در علم پزشکی مورد سفارش قرار گرفته گفت: اصل رعایت بهداشت که در مورد همه بیماری‌ها مطرح است، در دو حیطه فردی و اجتماعی تعریف می‌شود شستن مرتب دست ها، ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی از جمله مصادیق این اصل به شمار می‌رود.

او افزود: آنچه را که امروز مسوولین سازمان بهداشت جهانی و دیگر سازمان‌های مربوطه به عنوان دستورالعمل‌های بهداشتی توصیه می‌کنند اغلب همان چیزی است که در اسلام هم بر آن تاکید شده و لذا با عمل به همین توصیه‌های دینی تا حد زیادی زمینه رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در جامعه فراهم می‌شود.

استاد گروه ایمونولوژی و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: تقویت سیستم ایمنی، دومین اصل و در واقع عامل اصلی مقابله‌ی بدن با بیماری هاست که دو نکته مهم در مورد آن مطرح می‌شود، نکته اول عوامل تقویت کننده این سیستم که فاکتور‌های مختلف و از جمله تغذیه در آن نقش دارد و دوم عوامل تضعیف کننده آن که استرس، نگرانی و دوری از معنویت می‌تواند از جمله آن‌ها باشد.

توکل افشار بیان کرد: در بحث تغذیه که در ماه مبارک رمضان از اهمیت بیشتری برخوردار است، علم تغذیه تاکید می‌کند که افراد بدون سحری روزه نگیرند و در وعده سحر از خوردن شیرینی جات، غذا‌های سنگین "مثل کله پاچه که موجب تشنگی می‌شود"، همچنین مایعاتی مانند چای که سبب دفع آب از بدن می‌شود پرهیز کنند و حداقل هشت لیوان آب را در فاصله افطار تا سحر بنوشند، در اسلام توصیه‌هایی با همین مضمون ارائه شده است.

او اصل کنترل بیماری از طریق مداخلات دارویی و غیر دارویی را یاد آور شد و تصریح کرد: بحث مداخلات دارویی و تجویز دارو بر عهده پزشک است، اما مداخلات غیر دارویی مسائلی همچون قرنطینه‌ی افراد و مراقبت‌هایی از این دست را شامل می‌شود که در کنترل و مهار بیماری تاثیر بسزایی دارد.

استاد گروه ایمونولوژی و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: نکته مهم در مورد این سه اصل، نقش و همراهی تک تک افراد جامعه است که می‌تواند بر کوتاه شدن یا طولانی بودن روند یک بیماری در اجتماع اثر گذار باشد.

توکل افشار با اشاره به نزدیک شدن ماه رمضان و سوالات مطرح در بحث روزه داری در ایام شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: بحث روزه داری هیچ منافاتی با شرایط کرونایی کشور ندارد و با رعایت اصول یاد شده می‌توانیم شرایطی ایمن و مناسب را جهت روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار