تجاوز به حریم بستر رودخانه‌ها، موسوم به"'رودخانه خواری" ، پدیده ای است که در برخی از مناطق استان فارس هر روز نمودی تازه پیدا می‌کند، این موضوع علاوه بر وارد آوردن زیان‌های ناشی از بروز خطرات سیلاب و خشم طبیعت اقدامی در جهت به خطر افتادن جان و مال انسان‌ها نیز قلمداد می شود.
کد خبر: ۸۶۲۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲ 13 June 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:شرکت آب منطقه ای استان فارس که وظیفه حفاظت از حریم رودخانه های این استان را بر عهده دارد ، با اقدامات حفاظتی مانع از رودخانه خواری و تجاوز به حریم رودخانه ها است ، هر چند بسیاری از افراد دور از چشم قانون در مناطق مختلف این استان اقدام به رودخانه خواری می‌کنند ، خسارتی که سیلاب های فروردین سال گذشته و امسال در برخیاز مناطق حاشیه شهرهای بزرگ در استان فارس بر جای ماند ناشی از رودخانه خواری و تجاوز به حریم رودخانه ها است .

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای فارس روز شنبه از نجات حریم و بستر چهار رودخانه فارس از تجاور، تخریب و تصرف خبر داد و بیان داشت : رودخانه شهری جهرم با انباشت مصالح و رودخانه کر در کامفیروز شهرستان مرودشت با کشت محصولات کشاورزی تصرف شده بودند، رودخانه های شور در جهرم و آشکروئیه در داراب هم با برداشت غیرمجاز مصالح شن و ماسه از بستر آن نیز مورد تجاوز و تخریب واقع شده بود.

کرامت الله کریمی مزیدی گفت: طی چند عملیات با هماهنگی دستگاه قضایی و همکاری نیروی انتظامی حریم این رودخانه ها نجات پیدا کرد و از تصرفات غیر قانونی پاکسازی شد.

کریمی مزیدی افزود: در عملیات آزادسازی رودخانه کر، حدود یک هکتار از اراضی بستر رودخانه که به طور غیرمجاز مورد کشت واقع شده بود،آزاد گردید ، در عملیات رفع تصرف رودخانه شور نیز انباشت مصالح از بستر آن جمع آوری شد. همچنین برداشت های غیرمجاز مصالح شن وماسه از بستر دو رودخانه شور و آشکروئیه هم متوقف شد.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای فارس تاکید کرد: تصرف در حریم و بستر رودخانه ها موجب خسارت های جانی و مالی در هنگام وقوع سیل می شود به همین خاطر هرگونه ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه ها جرم تلقی می شود.

وی ادامه داد: برداشت مصالح شن و ماسه از حریم و بستر رودخانه موجب بهم ریختگی شکل رودخانه و وقوع حوادث ناگوار خواهد شد. مبارزه با اینگونه جرائم حوزه آب از سوی شرکت آب منطقه ای فارس به طور خیلی جدی انجام می گیرد و متخلفین با برخوردهای جدی دستگاه قضایی روبرو می شوند.

مدیریت رودخانه‌ها موضوعی نیازمند توجه جدی است ، بی توجهی به این موضوع و تجاوز به کرانه‌های رودها موجب افزایش فرسایش و جاری شدن سیل‌های مهیب هنگام بارندگی می‌شود ، استان فارس از جمله مناطقی است که در سال‌های گذشته به دلیل تجاوز به کرانه‌های رودخانه‌ها با احداث باغ و برداشت شن و ماسه آسیب فراوان دیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار