جان باختن هر ۳۷ دقیقه یک نفر در استان فارس به همراه شیوع ویروس موسوم به هندی سبب شد که وضعیت فارس نگران‌کننده و هشدارها جدی‌تر شود.
کد خبر: ۹۵۹۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰ 26 April 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: آمارهای رو به افزایش ابتلا و فوتی ناشی از کرونا نشان دهنده این است که هنوز تا عبور از پیک چهارم راه زیادی باید طی شود. به تایید کارشناسان امر موج چهارم از 4 و 5 فرردین ماه شروع شده و طبق تجربه موج‌های قبل تا 4 و 5 خرداد ادامه دارد.

مسئولان بهداشت و درمان استان فارس اذعان می‌کنند که دامنه بیماری در موج‌های قبلی 2 ماه بوده و بدترین وضعیت را در نیمه دامنه داشته‌ایم اما در این موج سرعت فزاینده بیماری سبب شده قبل از رسیدن به نیمه دامنه وضعیت نگران‌کننده و در مواردی هم فوق حاد تلقی شود.

در حال حاضر 26 شهرستان استان فارس در وضعیت قرمز، 2 شهرستان در وضعیت زرد و 6 شهرستان نیز در طیف رنگ نارنجی قرار دارند این در حالی است که برخی نقاط از شهرستان‌های مذکور ممکن است وضعیتی به مراتب نگران‌کننده‌تر داشته باشند.

جهش تازه ویروس و شیوع نوع جدیدی از این بیماری با عنوان ویروس هندی که سرعت سرایت بسیار بالایی دارد سبب شد که هشدارها در استان فارس جدی‌تر شود، این موضوع در کنار افزایش شمار جان‌باختگان در استان وضعیت فارس را نگران‌کننده کرده است.

 

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز در 24 ساعت گذشته 38 نفر در استان فارس بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند که معادل از دست دادن یک نفر در هر 37 دقیقه است. مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز آمارهای فزاینده ابتلا، بستری و جان‌باختگان را نگران‌کننده خواند و آن را زنگ هشداری جدی دانست.

وی راه برون رفت از این شرایط را نیازمند یک عزم عمومی و جدی دانست و گونه جهش یافته جدید کرونا موسوم به کرونای هندی را تهدید تازه عنوان کرد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: با توجه به شدت سرایت و ابتلا، ضرورت افزایش خودمراقبتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی‌تر احساس می‌شود.

با توجه به بالا بودن شمار بیماران با وضعیت وخیم در بخش‌های مراقبت‌های ویژه استان پیش‌بینی می‌شود تا دو هفته آینده تعداد جانباختگان ناشی از کرونا رو به افزایش باشد به همین دلیل لطفی از مردم استان فارس با تاکید درخواست کرد از حضور در تجمعات به ویژه دورهمی‌های خانوادگی پرهیز کنند و هر گونه اقدام در این زمینه را عاملی برای تشدید اوضاع کنونی دانست.

در همین راستا و با هدف کنترل و مدیریت بیماری کلینیک‌های درمان سرپایی بیماران در بیمارستان‌های مرجع کرونا در شیراز راه‌اندازی شده است که به گفته اورنگ ایلامی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز این کلینیک‌های درمان سرپایی در بیمارستان‌های نمازی، حضرت علی اصغر(ع) و شهید فقیهی راه‌اندازی شده است.

به گفته وی با افتتاح این کلینیک‌ها بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند پس از ارزیابی اولیه، در صورتی که نیاز به بستری شدن نداشته باشند، در کلینیک‌های سرپایی از سوی پزشکان متخصص ویزیت و اقدامات درمانی مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

با توجه به اینکه به گفته عبدالرضا قاسم‌پور، جانشین استاندار فارس در ستاد استانی کرونا ضریب اشغال تخت‌های عادی در استان فارس به 90 درصد و تخت‌های ویژه به 70 درصد رسیده است، راه‌اندازی کلینیک درمان سرپایی نقش موثری در کاهش ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی دارد.

به گزارش تسنیم در حال حاضر هیچ یک از شهرستان‌های استان فارس وضعیت عادی ندارد و همه در شرایط خطر و پرخطر هستند و تنها یک عزم و اراده همگانی با حضور مردم و مسئولان است که می‌تواند موج توفنده چهارم را در این استان کنترل کند.

برچسب ها: کرونا ، فارس ، مبتلایان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار