در پی نزولی شدن روند ابتلا به کرونا در همدان، میزان توجه بعضی از مردم و اصناف به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی کاهش یافته است.
کد خبر: ۹۶۷۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰ 27 May 2021
در پی نزولی شدن روند ابتلا به کرونا در همدان، میزان توجه بعضی از مردم و اصناف به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی کاهش یافته است.

به گزارش تابناک همدان، به نقل از تسنیم از نیمه دوم فروردین ماه پیک چهارم کرونا در استان همدان آغاز شده و همچنان ادامه دارد. در این پیک تعداد بیماران کرونا مثبت نیاز به بستری بسیار افزایش یافته و از طرفی هم میانگین سن مبتلایان کاهش یافته و گروه سنی جوانان را هم درگیر کرده است.

اگرچه در حال حاضر اوضاع بستری در بیمارستان‌ها بهتر از ماه قبل شده و از قله پیک بیماری عبور کردیم، اما هنوز هم خطر بازگشت به شرایط سخت و قرمز وجود دارد.

متاسفانه با گرم شدن هوا و پایان امتحانات برخی پایه‌های تحصیلی، شاهد افزایش حضور و تجمع خانواده‌ها در پارک‌ها و مناطق تفریحی بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی هستیم که این امر تاثیر مستقیمی بر تشدید بیماری دارد.

مشاهدات عینی و گزارشات دریافتی از بازرسان بهداشتی حاکی از این است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بعضی اصناف و مشاغل مانند کارگران ساختمانی، تعمیرگاه‌های خودرو، نانوایی، بانک‌ها، دفاتر پیشخوان و ... کاهش یافته و آهنگ بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی به صدا در آمده است.

افزایش ترافیک در تفرجگاه‌های همدان محسوس است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان گفت: از هفته گذشته تردد خودرو‌ها در نقاط تفریحی و گردشگری همدان افزایش چشمگیری یافته است.

سرهنگ فرخ جمالی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با بیان اینکه در روز‌های پایانی هفته شاهد ترافیک بسیار شدیدی در سطح شهر هستیم، اظهار داشت: روز جمعه ترافیک شدیدی در منطقه جاده گنجنامه، تاریک دره و جاده حیدره ایجاد شده بود.

وی افزود: با توجه به وضعیت نارنجی کرونا در استان، هرگونه تجمع و تردد غیر ضروری در بیرون از منزل خطر ابتلا به بیماری را تشدید می‌کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان با اشاره به ممنوعیت ورود خودر‌های غیربومی به همدان اظهار داشت: به خاطر شرایط نارنجی استان، ورود مسافران و خودرو‌های خارج از استان به منطقه ما ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.

مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در همدان فعال شده است

دکتر رشید حیدری مقدم رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان، با بیان اینکه از روز گذشته نخستین مرکز تجمیعی واکسیسناسیون کرونا در همدان افتتاح شده است، اظهار داشت: یکی از مهمترین دغدغه‌ها در پاندمی کووید ۱۹، موضوع واکسیناسیون ملی است که خوشبختانه استان همدان جز اولین استان‌هایی بود که در موضوع واکسیناسیون ورود کرد.

وی با بیان اینکه عملیات واکسیناسیون بر اساس اولویت‌های اعلامی وزارت بهداشت انجام میشود تصریح کرد: اولویت نخست در این روند، همکاران سلامت بودند که نزدیک به صد در صد کارکنان در این حوزه واکسینه شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه واکسیناسیون کرونا در استان ابتدا برای سالمندان بالای ۸۰ سال آغاز شد و پس از آن نوبت به گروه سنی بالای ۷۵ سال رسید، گفت: از هفته گذشته هم عملیات واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال شروع شده است.

حیدری مقدم درباره نخستین مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در همدان اظهار داشت: در این مرکزهشت سایت وجود دارد که طبق فراخوان، در چهار سایت مجزا واکسیناسیون آقایان و چهار سایت دیگر واکسیناسیون بانوان انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه روزانه ظرفیت واکسیناسیون ۵ هزار نفر در استان وجود دارد، گفت: تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر در استان واکسینه شده‌اند.

حیدری مقدم با بیان اینکه اولویت واکسیناسیون با بیماران خاص و گروه‌های پر خطر است اظهار داشت: تزریق نوع واکسن به چارتی بستگی دارد که به استان تخصیص داده شده، البته خوشبختانه تاکنون مرگ و میری از واکسن تزریق شده در بین کادر درمان در سراسر کشور گزارش نشده و این نشان از اثربخشی واکسن‌های موجود دارد.

عادی پنداری شرایط سبب خیز جدید بیماری می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: هرگونه عادی پنداری شرایط و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی سبب خیز جدیدی از بیماری در استان می‌شود.

دکتر منوچهر کرمی اظهار داشت: افرادی هم که علیه کرونا واکسینه شدند باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و حتما در بیرون از منزل و اجتماعات ماسک بزنند.

وی با اشاره به اینکه در برخی اماکن شاهد کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم، تصریح کرد: از مجموعه‌های اداری، سازمان‎ها، اتحادیه‌ها، اصناف و مردم عادی تقاضا داریم مراودات خود را به حداقل رساند و از حضور در هرگونه تجمع خودداری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه مردم باید هرگونه علائم تنفسی و سرماخوردگی را کرونا تلقی کنند گفت: مراکز ۱۶ ساعته و تخصصی کرونا برای رسیدگی به بیماران تنفسی و مبتلا به کرونا راه‌اندازی شده است.

بطبق این گزارش، با توجه به تعطیلات پیش رو در خرداد ماه، مردم باید هوشیار باشند تا با سهل‌انگاری و اقداماتی مانند رفتن به مسافرت و برگزاری مهمانی و دورهمی، سبب خیز دوباره بیماری نشوند.

روزانه ۳۸۰۰ نفر در همدان واکسن کرونا دریافت می‌کنند

از سوی دیگر دکتر محمد طاهری در گفتگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با بیان اینکه هفته گذشته به طور میانگین روزانه دو هزار و ۳۰۰ نفر در استان واکسن کرونا دریافت کردند تصریح کرد: با افزایش مراکز واکسیناسیون و افتتاح مرکز تجمیعی واکسیناسیون در شهر همدان، روز‌های اخیر آمار واکسیناسیون روزانه به بیش از سه هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در روز‌های اخیر نخستین مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در سالن ۶ هزار نفری شهید سردار سلیمانی افتتاح شده است تصریح کرد: با فعالیت این مرکز، شرایط واکسیناسیون روزانه تا ۵ هزار نفر در استان فراهم شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ۴۶ پایگاه و مرکز واکسیناسیون کرونا در استان فعال است گفت: در ورزشگاه علیمردان نهاوند واکسیناسیون خودرویی در حال انجام است.

طاهری با تاکید بر اینکه ثبت نام برای واکسن کرونا به صورت هوشمند و غیرحضوری انجام می‌شود تصریح کرد: همه افراد بالای ۷۰ سال باید در سامانه salamat.gov.ir مشخصات خود را ثبت کنند اظهار داشت: پس از ثت نام در سامانه زمان نوبت دهی برای افراد پیامک می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نخستین اولویت واکسن کرونا مربوط به گروه سنی بالای ۸۰ سال بوده و اکنون هم گروه‌های بالای ۷۰ سال انجام می‌شود تصریح کرد: تاکنون عوارض حادی برای افرادی که واکسینه شدند گزارش نشده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار