جشنواره شیراز با تقدیر از پیشکسوتان فرهنگ و هنر و حوزه شیراز شناسی به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۹۶۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱ 18 September 2015

تابناک فارس به نقل از مهر: جشنواره شیرازشناسی به همت مرکز شیرازشناسی و معاونت فرهنگی شهرداری شیراز در مرکز شیراز شناسی واقع در پارک بعثت از چندی پیش آغاز شده بود تا اینکه مقارن پنجشنبه شب با حضور مردم شیراز و اهالی فرهنگ و ادب شهر، به کار خود پایان داد.

در این جشنواره با برگزاری پنلهای تخصصی نظیر معرفی تاریخ شیراز و همچنین برپای غرفه های انجمن‌های مردم نهاد حوزه شیرازشناسی، سعی شده بود به نحوی مردم شهر با فرهنگ، آداب و رسوم و آیین‌های بومی شیراز آشنا شود.

جشنواره شیراز شناسی

در این رابطه معاون فرهنگی شهردار شیراز با اشاره به برگزاری برنامه های مختلف حوزه شیراز شناسی در این جشنواره گفت: یکی از اقدامات موثری که طی برگزاری جشنواره پیگیری شد، اجرای طرح ایده های برتر بود که در قالب آن تلاش شد ایده ها و پیشنهادات مردمی برای معرفی هرچه بهتر شهر شیراز دریافت شود.

محمد فرخ زاده ادامه داد: این طرح که نظام پیشنهادات نیز خوانده می‌شود می تواند ما را در معرفی هرچه بهتر شهر کمک کند و در نهایت از خود مردم شیراز برای اجرای همین طرح ها استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: تاکنون شهرهای مختلفی در سطح دنیا به عنوان شهر خلاق ادبی معرفی شده اند و در این رابطه  باید سعی کرد که شیراز نیز به جرگه شهرهای خلاق ادبی بپیوندد.

در ادامه مراسم مشاور معاون فرهنگی شهردار شیراز نیز بیان کرد: شهرداری شیراز و معاونت فرهنگی این مجموعه همواره یک نگاه ویژه به مسائل این کلانشهر داشته است.

جشنواره شیراز شناسی

ابراهیم عباسی ادامه داد: در سال‌های گذشته دچار یک نوع غفلت از شهر شیراز شده بودیم و اکنون باید این غفلت را جبران کنیم.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره شیراز شناسی در این مرکز بیان کرد: با برگزاری جشنواره مذکور در مرکز شیراز شناسی به نوعی سعی کردیم که مردم را با این مرکز آشنا کنیم و مردم به صورت مستمر در مرکز شیرازشناسی تردد کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تمسخرهایی که اخیرا در فضای رسانه ای در مورد فرهنگ و مردم شیراز صورت گرفته نیز بیان کرد: مردم شیراز دارای فرهنگ کار و تلاش هستند و به هر کسی که بخواهد این فرهنگ کار را مورد تعدی و تمسخر قرار دهد تذکر می دهیم.

در ادامه مراسم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز گفت: یک سوال همیشه در جامعه وجود دارد، اینکه آیا زبان روزی از بین می رود یا نه و یا اینکه چه اتفاقی برای زبانها، لهجه ها و گویشها در آینده خواهد افتاد.

جشنواره شیراز شناسی

بهزاد مریدی ادامه داد: دانشمندان بر این باورند که اگر مردم باور داشته بانشد که زبان بخشی از هویت آن‌هاست هیچ زبان ، لهجه و گویشی از بین نخواهد رفت.

وی تاکید کرد: ما باید سعی کنیم که چند زبان را یادبگیریم و افرادی که زبانهای مختلف را فراگرفته اند همواره ذهن بهتر و توانمندتری دارند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تاکید کرد: جای بسی تاسف است که ما به زبانهای خودمان بخندیم  و با این کار هویت خود را به فراموشی می سپاریم.

در ادامه یدالله طارمی شاعر پیشکسوت شیرازی نیز چند قطعه از سروده های خود را برای مردم شیراز قرائت کرد.

ازحمله اتفاقات دیگر این جشنواره، رونمایی از یک اثر هنر بدیع بود.این اثر هنری ترکیبی از منبت، «خطی تراش» و معرق بود که توسط مریم محمودی و زیر نظر حمید رضا رنجبر خلق شده و الهام گرفته از طبیعت، سنگ، صدف و سنگهای اطراف سواحل است.

ازجمله رویدادهای فرهنگی این جشنواره رونمایی از کتاب نقشه راه گردشگری است که توسط علیرضا کاظمی تهیه شده است.

این کتاب دربردارنده فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد گردشگری است.

در ادامه مراسم اساتید و پیشکسوتان حوزه فرهنگ و ادب و شیرازشناسی تقدیر شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار