معاون ارزیابی انطباق سازمان استاندارد همدان گفت: بحث غذای حلال با توجه به قانون توسعه وظیفه تخصصی سازمان ملی استاندارد است که در این راستا ۵ پروانه صادر شده که می‌توان گفت جزء فعال‌ترین استان در سطح کشور هستیم و حتی نماینده سازمان استاندارد استان همدان استان‌های همجوار را پوشش می‌دهد.
کد خبر: ۹۷۴۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷ 28 June 2021

معاون ارزیابی انطباق سازمان استاندارد همدان گفت: بحث غذای حلال با توجه به قانون توسعه وظیفه تخصصی سازمان ملی استاندارد است که در این راستا ۵ پروانه صادر شده که می‌توان گفت جزء فعال‌ترین استان در سطح کشور هستیم و حتی نماینده سازمان استاندارد استان همدان استان‌های همجوار را پوشش می‌دهد.

 به گزارش تابناک همدان، محمد مددی مدیر کل استاندارد استان همدان گفت: بیش از یک دهه است که راهبردها و پیام هایی که هر سال ازطرف مام معظم رهبری تدوین، تفسیر و اعلام می شود به نوعی همگی مرتبط با تولید و اشتغال است که مباحث توسعه نظام استاندار سازی را در دل خود دارد لذا پرداختن به مباحث استاندار سازی، توسعه و اثر بخشی در این حوزه نیازمند اقدامات موثری است.
 
محمد هاشمی معاون ارزیابی انطباق: هدف سازمانی بحث پیاده سازی استاندارد است که برای تولید هر کالا ویژگی‌هایی تعریف می‌شود که این ویژگی‌ها باید در تولید لحاظ شوند و تولید کنندگان کالا باید ویژگی‌های معیار را رعایت کنند لذا تولید انبوه بدون استاندارد میسر نمی‌شود.
 
وی ادامه داد: کیفیت فراتر از استاندارد است، اما استاندارد پیش درآمدی برای کیفیت است که می‌تواند حداقل‌هایی را ایجاد کند لذا برای این منظور حدود ۶۶۳ مورد پروانه استاندارد وجود دارد.

معاون ارزیابی انطباق استاندارد استان همدان در مورد پروانه‌هایی که سال گذشته صادر شدند گفت: حدود ۷۲ مورد و امسال ۱۱ مورد پروانه صادر شده است.

هاشمی اشاره ای به طرح طاها کرد و گفت: در بحث کیفیت کارشناسان ماهانه به واحد‌های تولیدی مراجعه  و نمونه برداری و  آزمایش می‌ کنند که با استاندارد منطبق باشند لذا برای رسیدن به نتایج واقعی طرح طاها اجرا می شود که به این منظور در سطح بازار بازرسی و نمونه برداری انجام می‌شود.

وی عنوان کرد:  سال گذشته با وجود شرایط کرونایی ۹ هزار و ۱۵ مورد بازرسی در سطح بازار انجام شد و در سال جاری ۲ هزارو ۳۲۴ مورد در طول سه ماه اول سال بازرسی در سطح بازار انجام شده که  کالایی که به دست مردم می‌رسد از لحاظ کیفی و کمی کنترل شوند که همه این موارد با هزینه سازمان استاتدارد است که این امر سبب می‌شود تولید کننده همیشه این امر را مد نظر داشته باشند که ممکن است نمونه از بازار گرفته شود لذا این امر سبب رشد کیفی محصولات در سطح استان شده است.

هاشمی خاطر نشان کرد: بحث ارزیابی انطباق مواردی، چون صادرات، واردات، تاسیسات گاز، سی ان جی، آسانسور و ... را در بر می‌گیرد؛ که سال گذشته در بحث آسانسور ۹۰۴ پروانه تایید آسانسور صادر شده و سال جاری ۲۱۳ مورد پروانه جهت تایید آسسانسور‌های برقی صادر شده است لازم به ذکر است استاندارد آسانسور اجباری است که در این راستا شهرداری‌ها همکاری لازم را با سازمان استاندارد را دارند و تا زمانی که تاییدیه از جانب سازمان استاندارد صادر نشود پایان کار نمی‌دهند.


وی اشاره ای به صدور چروانه در حوزه کشاورزی کرد و گفت: یکی از مباحث مهمی که امروزه کشور درگیر آن است بحث استفاده از سموم و کود‌ها در مصارف کشاورزی است که برای پایش این امر در استان همدان حدود ۱۹ پروانه صادر شده است که حد مجاز برای تولید محصول سالم را رعایت کنند البته این امر با کمک سازمان جهاد کشاورزی است که ۱۳ مورد نمونه برداری از محصول سیب زمینی انجام شده که در مورد نیترات تمام موارد با استاندارد تطابق داشته است.


در ادامه سید علی ملیحی معاون استاندارد سازی و آموزش افزود: در حوزه استاندارد سازی و آموزش  تطبق برنامه‌هایی که از طرف سازمان ملی استاندارد اعلام می‌شوند ۱۱ بند است که در این زمینه سال گذشته ۳۰ مورد برنامه در بحث تدوین استاندارد‌های ملی به تحقق رسید. 

وی ادامه داد: در واحد های تولیدی مدیرانی بر رعایت استانداردها نطارت دارند که سامان مکلف است برای این افراد دوره های آموزشی را به لحاظ توانمند سازی و بروز رسانی اطلاعات آن‌ها برگزار کند که در حال حاضر ۴ هزار۴۵۳ نفر مدیر کنترل کیفیت دارای پروانه تایید صلاحیت معتبر در سطح استان در کار تولیدی وجود دارد که  سال گذشته علارغم اینکه در شرایط کرونایی بودیم ۱۲ هزار و ۷۳۰ نفر ساعت دوره آموزشی در بستر فضای مجازی برگزار شد و همچنین برای کارشناسان استاندارد نیز یک هزار و ۲۶۴ نفر ساعت دوره‌های آموزشی برگزار کردیم.

ملیحی اشاره ای به موضوع بازنگری استاندارد‌های ملی کرد و گفت: سال گذشته ۱۰۷ مورد استاندارد ملی تدوین شده بازنگری شده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار