آفتاب داغ و گرمای سوزان بالای ۴۷ درجه این روزهای لارستان و مناطق و شهرهای مختلف جنوب فارس که با چاشنی کرونا همراه شده وضعیتی بغرنج و سخت برای ساکنان این مناطق رقم زده است.
کد خبر: ۹۷۷۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰ 10 July 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: معاون بهداشتی داشکده علوم پزشکی لارستان وضعیت حاکم بر برخی شهرها و مناطق را بحرانی توصیف کرد و گفت: پیک پنجم کرونا بسیار خطرناک تر و با دمنه ای وسیع تر در حال پیش روی است.

وحید یگانه شنبه در مصاحبه با ایرنا اضافه کرد: پای کرونای دلتا به همراه دیگر انواع جهش یافته آفریقایی و هندی و انگلیسی آن به منطقه باز شده است و کرونا در پیک پنجمش به نطر مسلح تر و قوی تر و جدی تر از همه پیک های قبلی یکه تاز و میدان دار در حال جولان دادن است.

این مقام گفت:‌هم اینک شهرهای بنارویه ، براک ، دشتی ، کوره ، کورده خنج و هرمود مهرخویی وضعیت فوق قرمز و سیاه کرونایی دارند و شهر لار ، لطیفی ، خور ، بیرم ، دهفیش ، فیشور ، کهنه اوز و خنج وضعیتشان قرمز و رو به بحرانی شدن است.

وی با بیان اینکه ۱۴ شهر در شهرستان های لارستان، اوز و خنج نیز وضعیشان نارنجی و رو به قرمز شدن است، گفت: وضعیت در شهر بنارویه همچنان بغرنج گزارش شده است و طی روزهای گذشته نیز دو مورد فوتی در این شهر به ثبت رسیده است.

یگانه اظهار داشت: ادامه شرایط فعلی بدون شک منجر به افزایش موارد بستری و مرگ در هفته های آتی خواهد شد و نیازمند مداخله اساسی و همکاری و همراهی بیشتر مردم و سایر نهاهای مربوطه در منطقه هستیم.

وی با تاکید بر رعایت پروتکل ها و زدن ماسک، پرهیز وعدم برگزاری عروسی و دور همی ها گفت: همچنین این روزها یکی از الزامات اساسی ضرورت تهویه مناسب در محیطهای بسته است.

یگانه گفت:‌ از مجموع حدود یک هزار و ۴۰۰ مورد ابتلا به کرونا ظرف ۱۰ روز گذشته در منطقه لارستان ، خنج و اوز ۱۶۸ مورد آن در شهر بنارویه گزارش شده است؛ همچنین روز گذشته نیز هشت مورد کرونا هندی در مناطق مختلف لارستان کشف شد و با ارسال تعدادی از آزمایشهای PCR به آزمایشگاه مرجع نیز یک مورد کرونای آفریقایی در روستای هرم، هشت مورد کرونای هندی در بلغان، بیرم، علی آباد مرکزی و لار مشاهده شد.

وی اظهار داشت: با توجه به شناسایی موارد کرونای هندی و کشف نمونه های آفریقایی و انگلیسی در روزهای گذشته در مناطق مختلف لارستان بر شدت نگرانی و اضطراب در مجموعه کادر بهداشت و درمان نیز افزوده است.

یگانه گفت: هر سه شهرستان لارستان، خنج و اوز نیز به عنوان حوزه های تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی لارستان در وضعیت فوق بحرانی هستند و برای بهبود این اوضاع شکننده نیز نیازمند همراهی و همکاری بیش از پیش شهروندان و رعایت پروتکل های بهداشتی و همچنین پرهیز از هرگونه تجمعات هستیم.

از شهرستان گراش نیزخبر رسیده که وضعیت حاکم از نظر شمار مبتلایان و بستری ها بحرانی است و هم اینک نیز بخش چهارم کرونایی بیمارستان امیرالمومنین علی (ع ) این شهر بر روی بیماران کووید ۱۹ باز شده است.

این در حالی است که بخش سوم کرونایی این بیمارستان در هفته قبل و با اوج گیری موج پنجم باز شده بود و هم اینک افزایش شمار مبتلایان و بستری ها بر موج نگرانی های افزوده است.

کرونا تاکنون ۲۷۸ نفر در شهرستان های چهارگانه لارستان، خنج، گراش و اوز را به کام مرگ کشانده که ۴۱ مورد آن در شهرستان گراش گزارش شده است.

شیوع ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد و در تاریخ ۳۰ بهمن ۹۸ وزارت بهداشت اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد مشکوک ابتلا به کرونا در قم مثبت گزارش شده و این موضوع خود مقدمه‌ای شد برای تایید حضور ویروس کرونا در ایران و تدابیری که نیاز بود در سطح ملی و استانی اندیشیده شود.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است.

بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شاز زمان آغاز همه گیری ویروس کرونا تاکنون بالغ بر ۱۸۵ میلیون نفر بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در سراسر جهان شناخته شده و از این میان بیش از چهار میلیون نفر جان خود را از دست داده اند.

کرونا اما این روزها تغییر چهره داده و با عنوان دلتا بر موج پنجم سوار و سرعت چرخه انتقال را دو چندان کرده و می رود تا بحرانی تازه ایجاد کند و بار دیگر بخش های بیمارستانی رسیدگی به وضعیت بیماران مبتلا به کرونا گسترش یابد و کادر درمان خسته از پیک های قبلی، رخت دفاع را درنیاورده در کارزار جنگ با کرونا، برای مانع زدایی از گسترش فوتی ها و داغدار شدن خانواده ها آماده باشند.



برچسب ها: کرونا ، لار ، مبتلایان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار