تنها یک روز پس از افتتاح ۳ نیروگاه تامین برق در استان فارس خاموشی‌ها و قطعی برق دوباره اعمال شد که واکنش‌های مختلفی را به همراه داشته است.
کد خبر: ۹۸۱۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸ 26 July 2021

تابناک فارس به نقل از تنسیم: تنها یک روز پس از افتتاح 3 نیروگاه تامین برق در استان فارس خاموشی‌ها و قطعی برق دوباره اعمال و اطلاع‌رسانی شد تا برای سومین مقطع این موضوع برای مشترکان خانگی، صنعتی و کشاورزی در استان فارس رخ دهد.

در آغازین روزهای خردادماه بود که قطع یکباره برق سبب شد مردم و حتی مسئولان گلایه‌هایی نسبت به قطعی برق آن هم بدون برنامه و بدون اعلام ساعات خاموشی مطرح کنند این موضوع در کنار خسارت‌هایی که قطعی برق به وسایل خانگی‌، کسب و کارهای آنلاین و امتحانات و کلاس‌های درس دانش‌آموزان وارد کرد موج انتقادها را تندتر کرد.

پس از یکی دو روز از نخستین مقطع اعمال خاموشی‌ها اداره برق استان فارس جدولی مبنی بر اعلام ساعت‌های خاموشی در سایت خود بارگذاری کرد که دست به دست در شبکه‌های مجازی نیز پخش شد اما باز هم خاموشی طبق این جدول پیش نرفت و باز هم گلایه‌ها ادامه پیدا کرد.

در این میان صنعت و واحدهای صنعتی بیش از همه دچار خسارت شدند و انتقاد و گلایه خود را از طریق رسانه‌ها از جمله خبرگزاری تسنیم اعلام کردند. این موضوع سبب شد که قطعی برق به صورت موقت کنار گذاشته شود و مردم حدود 20 روز با قطعی برق مواجه نبودند.

با شروع تیرماه و گذشت یک هفته از آن دومین مقطع قطعی برق در استان فارس شروع شد که این بار هدف اصلی واحدهای صنعتی بودند و کمتر مشترکان خانگی دچار خاموشی می‌شدند. خسارت‌های میلیونی که قطعی برق به صنایع زد سبب شد که این واحدها گلایه‌های تندتری را مطرح کنند تا جایی که پای اتاق بازرگانی نیز به ماجرا باز شد.

جمال رازقی، رئیس اتاق بازرگانی استان فارس در جلسه شورای گفت‌وگو این موضوع را مطرح و خواهان کم شدن فشار از روی واحدهای صنعتی شد که در پی از جلسه مصوباتی برای اعمال خاموشی در صنعت و شهرک‌های صنعتی مطرح شد.

پس از آن تعطیلی پنجشنبه‌های ادارات از سوی استانداری فارس اعلام شد تا طبق اعلام وزارت کشور در مصرف برق صرفه‌جویی شود که علاوه بر تعطیلی پنجشنبه ساعات کار ادارات نیز تغییر کرده و این روال تا پایان مردادماه ادامه دارد.

در چند روز گذشته 3 نیروگاه تامین برق در استان فارس وارد مدار شد که طبق گفته عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس با این 3 نیروگاه تعداد نیروگاه‌های استان به 28 عدد رسیده و امروز حداکثر ظرفیت تولید در شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر 5 هزار و 900 مگاوات و مصرف حداکثر 5 هزار مگاوات است.

طبق این صحبت 900 مگاوات اضافه بر مصرف تولید می‌شود که انتظار می‌رود شرایط بهبود پیدا کند اما تنها یک روز پس از افتتاح این 3 نیروگاه برق منطقه‌ای استان فارس از اعمال دوباره خاموشی‌ها خبر داد.

در این اطلاعیه از شهروندان خواست تنها این هفته و دو هفته بعد را با برنامه‌ریزی و مدیریت مصرف سپری کنند تا از روز‌های اوج مصرف برق عبور کنیم. در ادامه آمده است که باتوجه به اجرای برنامه احتمالی مدیریت اضطراری بار ناشی از کمبود تولید و افزایش مصرف برق برنامه خاموشی‌های احتمالی مدیریت اضطراری بار از طریق سایت‌های شرکت توزیع نیروی برق شیراز" به آدرس www.shirazedc.co.ir جهت شهرستان‌ شیراز و شرکت توزیع نیروی برق استان فارس" به آدرس www.farsedc.ir جهت سایر شهرستان‌های استان فارس به تفکیک، قابل دریافت و مشاهده است.

 

همچنین بیان شده که میزان خاموشی‌ها برای هر گروه با توجه به سقف‌های اعلامی و میزان تجاوز مصرف برق در استان‌ها به صورت متمرکز و سراسری و موارد فوری به شرکت‌های توزیع نیروی برق شیراز و استان فارس اعلام و بر اساس جداول خاموشی‌های احتمالی اعمال می‌شود.

در این اطلاعیه از شهروندان خواسته شده جهت لوازم برقی خود از محافظ استفاده و در صورت عدم استفاده، لوازم خود را در زمان قطع برق از مدار خارج کنند و پس از وصل برق با تاخیر آن‌ها را روشن کنند.

این موضوع آن هم درست یک روز بعد از افتتاح 3 نیروگاه برق در استان واکنش‌های زیادی را از سوی مردم و نمایندگان به همراه داشته است که جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز نمره مردودی به دولت در تامین برق و آب داده است.

به گفته وی عدم تعریف مدل‌های مناسب برای تامین و تولید آب و برق توسط دولت سبب شد تا کشور هم در تامین و هم تولید آب و برق با مشکل جدی مواجه شود. قادری معتقد است که اصرار دولت بر مدیریت مصرف و عدم تلاش برای تولید برق سبب شد تا کشور نه تنها در روزها و ساعات اوج مصرف بلکه در روزها و ساعات غیر اوج هم با مشکل تولید و تامین برق مواجه باشد.

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس ضعف در مدیریت مصرف و تولید ناکافی برق را عاملی می‌داند که شرایطی به وجود آورده تا دولت ناچار به قطع برق واحدهای صنعتی و تعطیلات غیرعادی اداری به بهانه کرونا در تابستان شود.

به گفته این استاد اقتصاد قطعی‌های آب و برق و تعطیلات ناخواسته سبب تشدید تورم و رکود اقتصادی در کشور و افزایش فقر و بی‌عدالتی شده و اگر دولت مدل‌های مناسبی برای تولید آب و برق ارائه می‌کرد کشور در تابستان و اوج گرما با بحران برق و آب مواجه نمی‌شد.

به گفته وی وقتی واحدهای تولیدی انرژی بر می‌توانند از سنگ آهن، مواد خام و گاز یارانه‌ای استفاده کنند چرا باید برق یارانه‌ای به آنها داده شود چرا این واحدها مجبور به احداث نیروگاه نشده تا در روزها و ساعات اوج مصرف به کمک شبکه نیایند؟ آیا نمی‌شد به واحدهای تولید رمز ارز با شرط واگذاری برق به شبکه در روزها و ساعات اوج مصرف مجوز احداث نیروگاه داد؟

قادری همچنین در ادامه بیان کرده که آیا نمی‌شد با تسریع در برقی کردن چاه‌های کشاورزی و واگذاری گازوئیل صرفه‌جویی شده به بخش خصوصی ظرفیت اضافی نیروگاهی ایجاد کرد و در تابستان با خاموشی دادن به چاه‌های کشاورزی مشکل ساعات و روزهای اوج مصرف را حل کرد؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است که کشوری که این همه ظرفیت تولید برق خورشیدی و تجدیرپذیر دارد چرا نباید در ساخت تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی و تجدیدپذیر حرف برای گفتن داشته باشد؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار