مدیر برق لارستان گفت: برنامه خاموشی ها از هفته آینده در سطح این شهرستان و شاید در بسیاری از مناطق دیگر کشور به پایان می رسد.
کد خبر: ۹۸۶۵۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷ 16 August 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: کولرماشین هیچگاه خاموش نمی شود، مردم هم اگر به صف نانوایی می روند و یا به سوپرمارکت محله و شهر،گاه داخل خودروهای روشن می مانند تا زمان صفشان فرا برسد، این چنین وضع البته برای غیربومی ها و کسانی که عادت به گرمای طاقت فرسای کویری ندارند بسیار سخت تر و سنگین تر می گذرد.

آفتاب داغ ،حیاط خانه ها و آسفالت خیابان های شهر لار را همانند کوره ای سیاه و سوزان کرده و سنگ فرش خانه کف پا را می سوزاند و این وضع تا حداقل نیم روز از ۲۴ ساعت (شبانه روز) هوا را چنان آزاردهنده و جانکاه می کند که انگار جان به لبت رسیده است.

باران های سیل آسای اخیر هم به نظر تاثیر قابل توجهی در کاهش شدت و حدت گرما و سوزش آفتاب درلارستان نکرد و زمین و دشت های لار آنچنان تشنه بودند که شکاف های عمیق ناشی از فرط تشنگی در برخی مناطق و زمین ها همچنان نمایان است.

هوای سرزمین کویری لارستان همواره و به خصوص در این روزهای نفس گیر مردادماهی چنین است ؛ گرم، سوزان و عرق ریزان.برخی مردم و شهروندان نیز از شدت و وضعیت گرمای طاقت فرسا و البته خاموشی ها و قطعی برق در منطقه تا حدودی نگرانند.

یکی از شهروندان لاری به ایرنا می گوید که گرمای امسال در لارستان بی سابقه است و چنین هوایی را شاید چند سال پیش که در عسلویه و در کنار خلیج فارس مشغول کار بوده تجربه کرده است.

فصیح فاخری که بیش از یک دهه است ساکن لار شده از سختی زندگی و هوای گرم و خشک و سوزان این روزهای لارستان سخن گفت و افزود: هوای شرجی در شهر به گونه ای است که احساس می کنی از زمین و آسمان آتش می بارد.

یک خانم خانه دار لاری که در این شدت گرما نیز به صف نانوایی مرکز شهر آمده ،می گوید: این وضعیت گرما در گذشته های دور سابقه داشته و بزرگان ما در لارستان چنین وضعی از گرما و این ایام را می گفتند خرما پزون است.

او بدون آنکه از وی سئوالی کنم ؛ خودش اشاره به داخل خودرو و خانواده اش کرد و گفت: قطعی برق و گرمای شدید ما را مجبوربه خروج خانوادگی از منزل کرده است.

او قطعی بیش از یک ساعته برق در محله خود را یادآور شد و گفت: اینجا لارستان است و هوا گرم و خشک و کویری است و مردم در این ایام حتی طاقت چند لحظه خاموشی کولرهایشان را هم ندارند.

در همین حین جوانی آن سوتر صدا می زد که شب گذشته و با قطعی برق حدود ۲ ساعته ما مجبور به خروج از خانه شدیم تا کمی از التهاب و شدت گرما کاسته شود.

او می گوید: البه بهتر است که برنامه خاموشی ها نیز از قبل اطلاع رسانی شود و اینگونه و ناگهانی اقدام به قطعی برق نکنند، و گفت در آن مدت دو ساعت قطعی برق و نبود کولرگازی دو بار دوش گرفتم بلکه از زیر فشار گرمای طاقت فرسا کمی خلاص شوم اما باز هم بی فایده بود.

وی می گوید: قطعی برق و خاموشی کولرها در لارستان در این روزها حتی در هر ساعتی از شبانه روز لحظات سخت و جهنمی را برایت رقم می زند و باید مسئولان امر برای شهرها و مناطقی گرمسیری و کویری فکری دیگری کنند و نمی توان با یک نسخه واحد برای هر شهر و منطقه یک تصمیم گرفت.

این جوان البته می گوید: ما شرایط را در ک می کنیم اما بهتر است که برای هر منطقه ای نیز متناسب با شرایط و اقلیم همان منطقه تصمیم ها و برنامه ریزی لازم انجام شود.

این هفته پایان خاموشی هاست

مدیر اداره برق لارستان نیز در زمینه خاموشی ها و قطعی برق در منطقه گفت : وجود این شرایط برای گذراز پیک بالای مصرف برق و بر اساس یک برنامه راهبردی در سطح ملی است.

امین دامن کشان معقتد است که پیک مصرف درلارستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری محسوسی نداشته اما می گوید که برنامه خاموشی باید در سطح شهرستان که متاثر از یک برنامه ملی و کشوری است عملیاتی شود.

وی می گوید البته ما در تیرماه جاری خاموشی خانگی چندانی نداشتیم و عمده خاموشی ها در صنایع و کارخانه های بزرگ صنعتی بود ولی به دلیل بروز مشکلاتی که در تامین فولاد و برخی اقلام مورد نیاز ساختمانی پیش آمد برنامه خاموشی ها از صنایع بزرگ به خاموشی های خانگی و صنایع کوچک آمد.

مدیر برق لارستان گفت: برنامه خاموشی ها از هفته آینده در سطح این شهرستان و شاید در بسیاری از مناطق دیگر کشور به پایان می رسد.

وی با قدردانی از مردم و شهروندان فهیم لارستان از آنان خواست که در مصرف بهینه برق همچنان کوشا باشند و با بیان اینکه این خاموشی ها تا پایان هفته جاری به اتمام می رسد گفت:شرایط آنها را درک می کند.

گرمای سوزان و قطعی برق در مناطق و برخی روستاهای لارستان که با چالش کم آبی ناشی از خشکسالی های مستمر بیش از یک دهه اخیر مواجه شده اند، نیز سخت تر می گذرد.

کاهش محسوس و بی سابقه بارندگی ها در سال زراعی جاری که به گفته مسئولان امر در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است، وضعیت و شرایط در این منطقه را آبستن حوادث فراونی کرده است.

خشکسالی بی سابقه

شوربختانه دیو خشکسالی آنچنان شتابان وحتی بی رحم تر از کرونا بر زمین ها و مزارع زراعی و باغی لارستان تازیدن گرفته و سرسبزی دشت و دمن این سامان را به یغما می‌برد و جانداران و جانواران در سرزمین های تشنه منطقه را به روز سیاه کشانده است.

کلیپ ها و تصاویری که از برخی مناطق کوهستانی و حفاظت شده به ایرنا رسید نیز حاکی از شرایط سخت و جانکاه برای گونه های وحشی و جانوری در منطقه می دهد.

جانورانی که با کاهش بارندگی و خشکیدن چشمه‌ها و کاهش رویش گیاهان برای نوشیدن جرعه‌ای آب یا خوردن اندکی گیاه از زیستگاه‌های خود روانه‌ کشتزارها و باغ‌ها و حتی روستاهای پایین دستی می شود.

این شرایط و خشکسالی کم سابقه و گرمای سوزان زیست حیات وحش منطقه لارستان را به شدت به خطر انداخته و ادامه این وضعیت احتمال انقراض برخی گونه های جانوری و پرندگان را نیز شدت بخشیده است.

کم آبی و شدت خشکسالی به گونه ای است که به گفته کارشناسان هواشناسی و مسئولان امر طی ۵۰ سال گذشته این وضعیت بی سابقه است و حیات وحوش و جانوران منطقه را بیش از هر زمان دیگری تهدید می کند.

یوسف عباسی مدیر هواشناسی لارستان نیز می گوید: میزان بارش سال زراعی جاری در منطقه لارستان هم اینک و ب بارش های اخیر در تیرماه و مرداد ماه سال جاری حدود ۳۳ میلی متر رسیده که در طول ۳۰ و حتی ۵۰ سال گذشته بی سابقه است.

وی در مصاحبه با ایرنا اضافه کرد: دمای هوا در لارستان برخی روزها به ویژه این روزها بین ۴۸ تا ۵۰ درجه در نوسان بوده و برخی مناطق و شهرهای این شهرستان گرمایی بی سابقه داشتند.

خشکسالی بی سابقه در منطقه لارستان البته میزان برداشت و تولید محصولات زراعی و باغی در منططقه را نسبت به سال زراعی گذشته به بیش از نصف کاهش داده است.

کاهش محسوس وبی سابقه بارندگی در سال زراعی جاری اثرات و پیامدهای منفی خود را بر روی محصولات زراعی منطقه گذاشت و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش خبر داده که میزان برداشت محصولات در این منطقه به نصف کاهش یافته است.

به گفته حسن مرادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش، بروز پدیده خشکسالی و کم بارشی محسوس بیش از یک هزار و ۲۰۰ هکتار از کشت دیم مزارع در منطقه را از بین برد.

محمد جواد مظفری مدیر جهاد کشاورزی لارستان نیز می گوید: کاهش بارندگی و پراکنش نامناسب بارش ها در سال زراعی جاری موجب خسارت فراوانی به بخش کشاورزی این منطقه شد و میزان تولیدات کشاورزی از حدود ۹۵ هزار تن سال گذشته با وجود خشکسالی امسال به کمتر از ۴۵ هزار تن کاهش یافته است.

او گفت که میزان برداشت در کشت دیم محصولات زراعی لارستان امسال صفر بود.

شهرستان لارستان دارای ۵۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان ۳۲ هزار هکتار دیم و ۲۳ هزار هکتار نیز آبی است.

شهرستان لارستان در استان فارس در حد فاصل شهرستان‌های داراب، زرین‌دشت، جهرم، قیر و کارزین، خنج، اوز، گراش و لامرد قرار دارد و در شرق و جنوب با حاجی‌آباد، بندرعباس و بستک در استان هرمزگان همجوار است.

این شهرستان با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر در فاصله ۳۸۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع است.

برچسب ها: گرما ، تشنگی ، لار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار