رئیس انجمن مردم‌نهاد «شیراز لاگ» گفت: تغییر سیستم‌عامل ویندوز به‌ویژه در دستگاه‌های اداری و حاکمیتی برای ممانعت از سرقت اطلاعات ضرورت دارد.
کد خبر: ۹۸۸۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 22 September 2015
تابناک فارس به نقل از فارس:پیمان لاری اظهار داشت: «شیراز لاگ» یک انجمن غیردولتی، مردم‌نهاد و ناسودبر متشکل از افراد علاقه‌مند به نرم‌افزارهای آزاد و سیستم‌عامل «گنو لینوکس» در شیراز است.

وی افزود: دو هدف اصلی این تشکل بالا بردن امنیت داده‌ها و حریم شخصی کاربران شیرازی است.

این فعال وب ادامه داد: استفاده از نرم‌افزارهای متن بسته (کلوز سورس) که برنامه‌نویس، کدهای آن برنامه را می‌بندد و فرد استفاده‌کننده از نرم‌افزار مزبور، پشت‌صحنه و کدهای برنامه را نمی‌بیند و بستری را فراهم می‌آورد که اگر شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزار اهدافی به‌غیر از ظاهر نرم‌افزار را دنبال کند بتواند بدون آن‌ که فرد استفاده‌کننده بفهمد، به آن دست پیدا می‌کند.

لاری اضافه کرد: در این زمینه می‌توان شرکت مایکروسافت را مثال زد که با ارائه نرم‌افزارهای کلوز سورس، امنیت و حریم شخصی کاربران را به خطر می‌افکند.

وی تصریح کرد: دنیای امروز به سمت نرم‌افزارهای آزاد می‌رود که متن باز هستند و کاربر می‌تواند ببیند کدی که برنامه‌نویس نوشته چه هست و چه اهدافی را دنبال می‌کند.

لاری در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان مخرب بودن یک نرم‌افزار موبایل یا رایانه تشخیص داد، بیان کرد: اگر فرد کاربر متخصص نیز نباشد افراد متخصصی در جهان هستند که این کدهای برنامه‌نویسی را رصد می‌کنند و سایت‌هایی هست که راهنمایی لازم را ارائه می‌دهند ضمن اینکه با استفاده از سیستم‌عامل گنو لینوکس می‌توان مشکل نرم‌افزارهایی این چنینی را فهمید.

وی ابراز داشت: در سیستم‌عامل ویندوز نمی‌توان به جاسوسی نرم‌افزارهای کلوز سورس (متن بسته) پی برد و امنیت حریم شخصی افراد به‌سادگی نقض می‌شود.

لاری یادآور شد: به‌عنوان مثال می‌توان شرکت سامسونگ را ذکر کرد که در گوشی‌های موبایل اساسنامه طولانی را به اطلاع کاربر می‌رساند و افراد کمتر آن را می‌خوانند یا همین شرکت در اساسنامه تلویزیون‌های هوشمندی که تولید می‌کند عنوان کرده که مراقب سخنانی که در نزدیک تلویزیون بیان می‌کنید باشید که از درجه امنیتی برخوردار نباشد چون ممکن است ما این اطلاعات را در اختیار شرکت‌های دیگر بگذاریم.

وی ادامه داد: گوگل نیز نرم‌افزارهای اوپن سورس زیادی دارد اما در کنار آن نرم‌افزارها و پلاگین‌هایی دارد که متن‌بسته است و می‌تواند حریم شخصی فرد را بشکند.

لاری متذکر شد: نرم‌افزارهای متن‌باز را می‌توان برای کشور و شهر خود بومی‌سازی کرد چنانکه سیستم‌عامل گنو لینوکس برخلاف سیستم‌عامل ویندوز که متن‌بسته است و پشتیبانی آن بر عهده مایکروسافت است، توسط افراد علاقه‌مند در سراسر جهان پشتیبانی شده و توسعه داده می‌شود.

این فعال دنیای رایانه ادامه داد: استفاده از نرم‌افزارهای متن‌باز به‌نوعی یک جنبش مردمی است که تشکل ما سعی کرده این روند را در شیراز نیز سرعت ببخشد و در گام نخست آموزش استفاده از سیستم عامل گنو لینوکس را به کارمندان ادارات آموزش داده‌ایم تا فرایند تغییر سیستم عامل ویندوز میسر شود.

 ایران در صدر جدول غفلت از حفظ اطلاعات شخصی

هادی یدالهی دیگر عضو انجمن شیراز لاگ نیز با بیان اینکه ایران و پاکستان در صدر کشورهایی قرار دارند که اطلاعات شخصی کاربران آنها در اختیار شرکت‌های واسط قرار می‌گیرد، اضافه کرد: در مجوز اولیه (لایسنس) ویندوز 10 ذکر شده که این سیستم‌عامل اجازه دارد اطلاعات کاربر را در اختیار سازمان‌هایی که صلاح می‌داند قرار دهد و از این‌رو تغییر این سیستم‌عامل به سیستم‌عامل غیردولتی لینوکس به‌ویژه در دستگاه‌های دولتی ضرورت دارد.

وی افزود: یکی از نرم‌افزارهایی که بسیاری از ما استفاده می‌کنیم «واتس آپ» است بدون اینکه بدانیم چه اتفاقی می‌افتد در حالی‌ که با اندکی تحقیق پی می‌بریم نرم‌افزارهایی مانند «تلگرام» و «سکوریت چت» از نظر حفاظت از اطلاعات کاربر مطمئن‌تر هستند.

این کارشناس رایانه در این زمینه از جریانی یاد کرد که بنیانگذار نرم‌افزار تلگرام برای عدم در اختیار قرار دادن اطلاعات به دولت روسیه مجبور به فرار به کشورهای دیگر شده است.

یدالهی ارائه اطلاعات در زمینه نحوه حفظ امنیت شخصی را از اهداف انجمن «شیراز لاگ» برشمرد و گفت: نخستین حرکت ما در دانشگاه‌ها بود و با برگزاری همایش‌هایی در دانشگاه‌ها و سازمان‌ها سعی کردیم حفاظت از اطلاعات شخصی را به دانشجویان، اساتید و کارمندان ادارات آموزش دهیم.

وی عنوان کرد: پس از برگزاری دوره‌های حفاظت از حریم شخصی در جشنواره «شیراز شناسی»، ارائه این آموزش‌ها به دادگستری در برنامه کار ما قرار دارد.

این عضو شیراز لاگ افزود: در جشنواره شیراز شناسی که چند روز پیش به پایان رسید، دوره‌هایی را برای آموزش برنامه‌نویسی کودکان برگزار کردیم تا به جای آن که به طور مرتب تبلت و لپ‌تاپی برای بازی در اختیار کودک قرار گیرد خود کودک بتواند بازی‌های کودکانه بسازد.

این فعال دنیای وب در پایان خطاب به تمام کاربرانی که بر روی رایانه خود نرم‌افزار ویندوز دارند توصیه کرد در نخستین گام یک چسب بر روی عدسی «وب کم» رایانه نصب کنند و همچنین موبایل هوشمند را به‌مانند یک صدابَر تصور کنند که افرادی ناشناس در آن‌ سوی خط شنونده سخنان صاحب گوشی هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار