فرمانده انتظامی شهرستان فسا گفت: کلاهبرداری های اینترنتی با ۴۷ درصد، بیشترین میزان ورودی پرونده های قضائی سال جاری پلیس فتا در این شهرستان است.
کد خبر: ۱۰۲۵۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴ 30 January 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: سرهنگ محمدهاشم قسام روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با رصد جرائم سایبری از آغاز سال ۱۴۰۰ تاکنون، کلاهبرداری رایانه ای با ۴۷ درصد، بیشترین میزان ورودی پرونده ها را به خود اختصاص داده که ضعف آگاهی کاربران در کنار اعتماد بی جا از دلایل عمده وقوع آن است.
وی ادامه داد: در بررسی انجام شده از پرونده های متشکله شهرستان،کلاهبرداران اینترنتی اغلب با سوء استفاده از سایت های کاربرمحور ، فروش اینترنتی از طریق صفحات مجازی و همچنین ارسال پیامک سامانه جعلی ثنا قربانیان خود را به دام می اندازند.

این مقام انتظامی هوشیاری مردم در برابر مجرمان را ضروری عنوان کرد و افزود: ضرورت دارد شهروندانی که قصد خرید اینترنتی دارند با حساسیت زیاد؛ مشخصات، آدرس و تلفن فروشنده را بررسی و پس از حصول اطمینان نسبت به واریز وجه یا بیعانه اقدام و حتی الامکان پس از تحویل کالا هزینه آن را پرداخت کنند.
سرهنگ قسام به کلاهبرداری شایع از طریق پیامک جعلی سامانه ثنا اشاره کرد و گفت: در این روش، فرد کلاهبردار با جعل آدرس اینترنتی سامانه ثنا، پیامکی با محتواهایی نظیر ابلاغیه، ثبت شکایت در سامانه و ... که در نهایت به یک لینک پرداخت برخط منتهی می‌شود برای مردم ارسال می‌کند و از آنجایی ‌که برخی از افراد از این سامانه‌ها و نحوه فعالیت آنها آگاهی ندارند و مبلغ عنوان ‌شده نیز بسیار ناچیز است، روی لینک کلیک کرده و اقدام به عملیات پرداخت وجه می‌کنند.
وی بیان کرد: لینک معرفی ‌شده در این پیامک‌ها حاوی بدافزار بوده و مجرمان اینترنتی با این شگرد، اطلاعات کارت ‌بانکی افراد را سرقت و غیرمجاز از حساب بانکی آنان برداشت می‌کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان فسا اظهار کرد: چنانچه افراد پیام‌هایی تحت نام ثنا (سامانه ثبت‌نام الکترونیک قضائی) دریافت کردند که در آنها پرداخت مبلغی هر چند کم درخواست شده بود، آگاه باشند که آن‌ پیام جعلی است.
وی اضافه کرد: تعداد ۴۰ نفر از کلاهبرداران شناسایی و دستگیر شدندکه مبلغ مورد کلاهبرداری نیز به مالباختگان مسترد شده است.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار