سلاحی ضمن تاکید بر اثربخش بودن مشوق‌های مدیریت مصرف در جاری‌سازی فرهنگ صحیح مدیریت مصرف گفت: پاداش پنج برابری مدیریت مصرف مشترکان خانگی، بخشودگی هزینه برق مشترکان کشاورزی و اضافه دیماند از قدرت خریداری شده بابت روزی ۵ ساعت همکاری در خاموش کردن پمپ اب چاه کشاورزی و طرحهای متعدد تشویقی صنایع از مهمترین طرح‌های تشویقی در تابستان امسال هستند.
کد خبر: ۱۰۵۵۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴ 12 July 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: به دلیل ناترازی بین تولید و مصرف برق، سال گذشته شاهد خاموشی‌های مکرر و جداول رنگارنگ قطعی برق در مناطق مختلف استان بودیم که با توجه به وابستگی تمامی وجوه زندگی به انرژی برق اختلال‌های فراتر از حد تصور نظیر قطعی و کاهش سرعت اینترنت، قطعی اب، ترافیک، اختلال در نظام بانکی و … در کنار گرمای طاقت‌فرسای تابستان تلنگری جهت توجه بیشتر به مصرف بهینه منابع انرژی بود.

پس با توجه به تجارب سال قبل و مجموعه اقدامات صورت گرفته در تابستان امسال تاکنون یک‌ مورد خاموشی خانگی را هم مشاهده نکرده‌ایم.

از جمله عواملی که موجب اتلاف منابع انرژی می‌شود استخراج رمز ارز است، عاملی که در سال‌های اخیر به‌عنوان یک راه کسب درآمد و عمدتا به‌صورت غیرقانونی، یکی از مصادیق افزایش مصرف برق بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

تعطیلی مراکز مجاز استخراج رمزارز در ایام پیک

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز در خصوص استخراج رمزارز‌ها به خبرنگار فارس گفت: مراکز مجاز استخراج رمزارزها در ایام پیک تعطیل هستند و با استخراج‌گران غیرمجاز نیز به شدت برخورد می‌شود.

سلاحی اظهار داشت: بر اساس قوانین جدیدی که به مراجع ذی‌ربط نیز ابلاغ شده است در صورت کشف موارد سوءاستفاده از برق و یا گاز یارانه‌ای جهت استخراج رمز ارز، قوانین تشدید برخورد تصویب شده است؛ زیرا متخلفان با فشار بر شبکه برق و گاز در ایام گرم و سرد سال احتمال خاموشی خصوصا در بخش‌های مولد اقتصادی را افزایش داده و از این مسیر بر تولید، اشتغال و نرخ تورم در کشور اثرات منفی جبران ناپذیری وارد می‌کنند.

او با اشاره به اینکه جریمه نقدی در مقایسه با شرایط قبل چهار برابر شده است، تصریح کرد: بر اساس قوانین جدید، هزینه برق مصرفی به اندازه چهار برابر نرخ برق صادراتی (100 برابر هزینه برق یارانه‌ای) از متخلفان اخذ می‌شود.

 

۱۰۰ برنامه برای عبور موفق از تابستان گرم

سلاحی درباره مدیریت مصرف برق در سال جاری ادامه داد: جهت عبور موفق از اوج مصرف در تابستان ۱۴۰۱ وزارت نیرو از سال گذشته ۱۰۰ برنامه را در دستور کاری خود قرار داد تا بتوانیم با موفقیت از گرم‌ترین فصل سال عبور کنیم.

او اظهار داشت: یکی دیگر از این برنامه‌ها مدیریت نیروگاه‌های کشور بود به‌گونه‌ای که امسال قبل از ورود به فصل اوج مصرف، تمامی نیروگاه‌ها تعمیر و وارد چرخه تولید شده بودند.

وی افزود: رویکردهای تشویقی وزارت نیرو نیز از دیگر برنامه‌های گذر از پیک در تابستان امسال است.

پاداش پنج‌برابری در انتظار مشترکان کم‌مصرف خانگی

سلاحی ضمن تاکید بر اثربخش بودن مشوق‌های مدیریت مصرف در جاری‌سازی فرهنگ صحیح مدیریت مصرف گفت: پاداش پنج برابری مدیریت مصرف مشترکان خانگی، بخشودگی هزینه برق مشترکان کشاورزی و اضافه دیماند از قدرت خریداری شده بابت روزی ۵ ساعت همکاری در خاموش کردن پمپ اب چاه کشاورزی و طرحهای متعدد تشویقی صنایع از مهمترین طرح‌های تشویقی در تابستان امسال هستند.

مدیر عامل توزیع برق شیراز با اشاره به سهم قابل ملاحظه صنایع در مدیریت بار و چگونگی مدیریت آن اظهار داشت: در بخش صنایع امسال توافقی بین وزارت نیرو با سازمان صمت صورت گرفت که با اجرای طرحهای متعددی نظیر جابه‌جایی جمعه با یک روز غیرتعطیل، استفاده از دیزل ژنراتور در ساعات پیک، طرحهای کاهش مصرف و .. اقدام‌های تاثیر‌گذاری در عبور از پیک صورت گرفت.

کاهش ساعت کاری ادارات از ۱۴ و ۳۰ به ۱۳ و ۳۰ دقیقه از دیگر راهکارهای مدیریت مصرف برق بود که سلاحی به آن اشاره کرده و افزود: بعد از تعطیلی ادارات نیز میزان مصرف برق به شدت کنترل می‌شود و تنها مصرف ۲۰ درصدی پایه که نیاز اولیه ادارات را تامین کند کافی خواهد بود.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به نبود خاموشی در سال جاری گفت: پیش‌بینی ما این است که در روزهای گرم تیرماه اوج مصرف سالانه را طی کرده باشیم پس اگر همکاری صورت گیرد می‌توانیم تابستان را بدون خاموشی سپری کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز همچنین بر تشکیل جلسات هفتگی جهت کنترل بار مصرفی ادارات و برخورد با مصادیق پر‌مصرفی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امسال عزم و اهتمام و هماهنگی هم در بعد ملی و در وزارتخانه و هم در استان و با همراهی و همدلی مسولان استانی وجود دارد.

 

نصب ریسه و تابلوهای پرمصرف ممنوع!

سلاحی نصب ریسه و چراغ‌ها و تابلوهای تبلیغاتی پرمصرف توسط برخی واحدهای تجاری را مصداق بارز تضییع حقوق عامه به‌خصوص در شرایط خاص امسال که تقریباهمه مشترکان با همدلی و همراهی در حال کاهش مصرف برق هستند، دانست و افزود: با حکمی که امسال از مراجع قضایی گرفته شده است به منظور صیانت از حقوق عامه با مصادیق پرمصرفی مانند چترهای نوری، ادارات پر مصرف، دستکاری کنتورها و … برخورد می‌کنیم.

کلاهبرداری از طریق انشعاب برق غیرمجاز

این مسئول در بخش پایانی این گفتگو، با اشاره به اینکه بعضا شاهد مواردی از کلاهبرداری تحت عنوان واگذاری انشعاب برق، به ویژه در اراضی موسوم به باغشهری، هستیم، خاطرنشان کرد: واگذاری هرگونه انشعاب قانونی برق در این مناطق، مطابق قانون و بعد از طی مراحلی تعریف شده انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز افزود: اخذ انشعاب برق در اینگونه مناطق، طبق مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال، دستور قضایی و همچنین تصریح قانونی، منوط به دریافت پاسخ استعلام‌های لازم و تعریف شده از امور اراضی و دیگر مراجع ذیربط انجام می‌شود.

سلاحی با بیان اینکه بعضا افرادی در مواجهه با مالکان یا خریداران زمین یا باغ فاقد انشعاب برق، به استناد وجود شبکه و خطوط برق، مدعی می‌شوند که اخذ انشعاب امکانپذیر است، گفت: شهروندان باید قبل از هر اقدامی، نسبت به کسب اطلاعات قانونی در خصوص ملک مورد نظر، اقدام کنند.

سلاحی با یادآوری اینکه ایجاد هرگونه انشعاب غیرمجاز برق، مستوجب کیفر قانونی است، گفت: بی‌اطلاعی خریدار، گاه موجب سوء‌استفاده افراد کلاهبردار شده و عواقب سنگینی را برای افراد به دنبال داشته است.

این مسئول با تاکید بر اینکه مطابق قانون، هرانشعاب غیرقانونی جمع‌آوری خواهد شد، اظهار داشت: علاوه بر قطع برق و جمع‌آوری انشعاب، مالک به دستگاه قضایی معرفی و محکوم به پرداخت جرائمی سنگین خواهد شد.

سلاحی با تاکید مجدد بر اینکه، شهروندان در صورت مواجهه با کسانی که مدعی اخذ انشعاب برای املاک آنان هستند، ضمن انجام استعلام از دوایر برق، موضوع را اطلاع‌رسانی کنند، از رسیدگی به پرونده‌هایی که در این خصوص تشکیل شده و در حال رسیدگی است، خبر داد و اظهار داشت: شهروندان می‌توانند هرگونه موردی را از طریق شماره ۱۲۱ و یا09001370121، گزارش داده و با ارسال پیام در فضای مجازی به این شماره، کسب اطلاع کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار