نمایش میدانی «محشر» به همت شهرداری شیراز از ۲۰ شهریورماه به مدت ۲۰ شب در این کلان‌شهر برپا خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۶۶۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲ 06 September 2022

تابناک فارس  به نقل از روابط عمومی شهرداری شیراز، به همت معاونت فرهنگی شهرداری و حمایت اعضای شورای شیراز، این کلان‌شهر از بیستم شهریورماه جاری میزبان اجرای نمایش «محشر» خواهد شد تا گوشه‌هایی از اتفاقات عالم برزخ و آنچه پس از مرگ برای افراد اتفاق می‌افتد در قالب یک نمایش بزرگ در معرض دید علاقه‌مندان قرار گیرد.

به گفته برگزارکنندگان این رویداد فرهنگی هنری، در این نمایش علاوه بر پرداختن به مسئله معاد؛ گوشه‌هایی از زندگی شهیدان اسکندری و اسلامی‌نسب نیز در معرض دید مخاطبان قرار خواهد گرفت.

در همین ارتباط مهدی طاهری، رئیس شورای شهر شیراز امروز، ۱۵ شهریورماه با تأکید بر ضرورت توجه به سرمایه‌های اجتماعی گفت: یکی از مؤلفه‌های افزایش سرمایه‌های اجتماعی، قدرت فرهنگی است و خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی، توسعه سرمایه‌های اجتماعی در کانون توجهات ویژه قراردارد.

وی با تأکید براینکه در جهان امروز، مهم‌ترین قالبی که می‌تواند در افزایش سرمایه‌های اجتماعی و توسعه فرهنگی اثرگذار باشدو به نفوذ مسایل در ذهن مخاطب کمک کند، قالب‌های ارائه هنری فعالیت‌هاست، تصریح کرد: امروز به روشنی می‌بینیم که دانش‌های هنری نسبت به سال‌های گذشته متفاوت شده و ذائقه مخاطب نیز با تحول جدی مواجه شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه با اذعان براینکه تولیدکنندگان آثار هنری، مسئولان و سیاستگذاران باید به ذائقه مخاطب در تولید آثار خود توجه کنند، گفت: انتظار می‌رود در کنار موضوعاتی که دراین نمایش مورد توجه قرار گرفته به مضامین و مفاهیمی که جوانان به آن علاقه‌مند هستند نیز توجه شود.

طاهری با بیان اینکه هرچه بتوانیم دامنه و عمق نفوذ خودمان را در ذهن مخاطبان افزایش دهیم انتقال موضوع و مفاهیم نیز بهتر انجام خواهد شد، افزود: یک چالشی که بین ما و نسل امروز وجود دارد این است که چگونه باید اهداف و آرمان های نظام اسلامی را به نسل امروز انتقال دهیم.

به گفته وی، در این مسیر هرچه مضامین مورد نظر در قالب‌های جدید و قابل فهم و درک به مخاطب ارایه شود نتایج دریافت شده بهتر خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه کمتر از قالب‌های هنری برای انتقال مفاهیم استفاده شده است، افزود: انتظار می‌رود در شهری مانند شیراز که پیشینه علمی، فرهنگی و هنری قابل توجهی دارد این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گیرد و متبلور شود و حتی بتوانیم در این حوزه پیشران باشیم.

مظلومیت مفاهیم انقلاب اسلامی
طاهری گفت: امروز یکی از مظلوم‌ترین مفاهیم، مفهوم انقلاب اسلامی است؛ چراکه رمز و رازهای فراوانی از گذشته انقلاب، دفاع مقدس، دفاع از حرم و... داریم که برایمان دشوار است که آن‌ها را در قالب سینما بیان کنیم که بخشی از آن به دلیل کم‌کاری‌ها و ضعف در روش‌های انجام کار بوده است.

رضا محمدیان، رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت(ع) شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: هنر اگر به درستی به حوزه اجرا دراید باعث ترویج و تقویت باورهای فرهنگی و مذهبی می شود و در صورتی که نامناسب اجرا شود موجب تضعیف باورها فرهنگی و دینی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از هنرهای نمایشی در همه کشورها برای تاثیرگذاری در فرهنگ جامعه مورد توجه است، تصریح کرد: چه هنری بالاتر از اینکه امام حسین(ع) یک نمایش عاشورایی در صحنه کربلا رقم زد و باعث شد این نمایش ماندگار تا روز رستاخیز تاثیرگذار در جامعه بشری باشد.

به گفته این عضو شورای شهر شیراز، اجرای فاخر نمایش محشر می‌تواند تا سالیان سال در ذهن مردم استان باقی بماند و اثرگذاری قابل توجهی در باورهای دینی مردم داشته باشد.

محمدیان ضمن تقدیر از دستگاه‌هایی که در فضاسازی اجرای این نمایش همراهی کرده‌اند، تصریح کرد: یکی از راه‌های رسیدن به توسعه‌یافتگی اجتماعی استفاده از فرهنگ در بطن جامعه است.

وی همچنین از سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری شیراز خواست که برای تکرار برنامه‌های مشابه در سال‌های آینده برنامه‌ریزی کنند تا از بستر هنر برای تقویت باورهای فرهنگی جامعه استفاده شود.

مصطفی مشفقیان، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز با بیان اینکه نمایش میدانی محشر نخستین اجرای خود را بین روزهای ۲۰ تا ۲۲ شهریور تجربه خواهد کرد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این‌ نمایش به مدت ۲۰ شب در محل گود سیمان به اجرا درخواهد آمد.

پیش‌بینی استقبال ۱۷۰ هزار نفری
وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار نفر از همشهریان برای دیدن این نمایش بیایند، افزود: در این نمایش موضوعاتی مانند معاد، پیاده‌روی اربعین و آیتم‌هایی از زندگی شهید اسکندری و شهید اسلامی‎نسب مورد توجه قرار خواهد گرفت.

معاون فرهنگی شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نمایش میدانی فصل شیدایی نیز برای نخستین بار در سال ۹۶ به میزبانی شیراز به صورت عمومی اجرا شد و مورد استقبال ۱۲۰ هزار نفر از همشهریان و بعضاً هم استانی‌ها قرار گرفت، گفت: به همین دلیل بر آن شدیم تا در سال جاری نیز با همکاری دستگاه‌های مختلف اجرای یک نمایش با موضوع معاد را برای همشهریان رقم بزنیم.

مشفقیان در ادامه از فعالیت بیش از ۱۰۰هنرمند و هنرور شیرازی و استان فارسی در برگزاری نمایش میدانی محشر خبر داد و افزود: اجرای این نمایش میدانی علاوه بر استعدادیابی و بهره بردن از ظرفیت هنرمندان استان فارس می‌تواند یک ظرفیت بزرگ را برای برگزاری رویدادهای آینده در اختیار ما قرار دهد.

محمد رنجبرزاده، معاون فرهنگی سپاه فجر استان فارس نیز با اشاره به اینکه رویداد میدانی محشر با مشارکت دستگاه‌های متولی اجرا می‌شود، گفت: یکی از اصلی‌ترین اقداماتی که دشمن در حال حاضر علیه ملت ما دارد معنویت‌زدایی از جوانان و مردم است و بهترین شیوه مقابله با این اقدام استفاده از شیوه زبان هنر است.

وی با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب بارها گفته‌ام که هر پیامی، هر دعوتی، هر انقلابی، هر تمدنی و هر فرهنگی تا در قالب هنر ریخته نشود، شانس نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود، گفت: امید است بتوان از زبان هنر در شهر شیراز که شهر ادب و هنر پرور است، بتوان هنرهای اثرگذار تولید کرد.

معاون فرهنگی سپاه فجر استان فارس اضافه کرد: باتوجه به استقبال مردم از اجرای نمایش فصل شیدایی در سال ۹۶ مقرر شد تا شهر شیراز نقش کلیدی خود را دوباره برای اجرای چنین رویداد فاخری اجرا کند.

رنجبرزاده با اشاره به اینکه شهر شیراز تشنه اجرای چنین رویدادهایی است، گفت: این نمایش میدانی دو وجه تمایز دارد که موضوع معاد و شفاعت شهدا از جمله آن‌ها است و در این نمایش به آن‌ها پرداخته می‌شود. تبیین هدف زندگی یکی از رهاوردهای اصلی این نمایش است تا ما همچون جامعه غرب دچار پوچی و گرفتار بیهودگی‌ها نشویم.

صادق فتاحی، نماینده سازمان فرهنگی هنری اوج نیز به پیشینه اجرای این نمایش اشاره کرد و گفت: سابقه اجرای نمایش‌های این چنینی به اوایل دهه هشتاد برمی‌گردد و در استان ها و کشورهای مختلف همسایه اجرا شده است.

به گفته وی، امسال این نمایش در سه شهر تهران، قم و شیراز به صورت همزمان اجرا می‌شود و تعداد گروه‌های نمایش از یک گروه به سه گروه نمایش میدانی افزایش یافته که عمده دست‌اندرکاران این نمایش در شیراز بومی هستند.

نماینده سازمان اوج در پایان سخنان خود گفت: پژوهش و نوشتن نمایشنامه این اثر حدود سه سال طول کشیده و علمای بزرگ هم قصه آن را تایید کرده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار