کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: جمعه _دوم دی‌ماه_ ساعت ۱۳:۴۷ ماه در وضعیت مقارنه با خورشید قرار می‌گیرد و از این لحظه، فازهای ماه شروع می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۳۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵ 22 December 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاضل بیژنی اظهار کرد: هنگامی که ماه در میان خط واصل زمین و خورشید قرار دارد، سطح نورانی ماه دقیقاً رو به خورشید و پشت به ما قرار می‌گیرد در نتیجه ما نمی‌توانیم آن را ببینیم. در این حالت اصطلاحاً گفته می‌شود که مقارنه ماه و خورشید یا «ماه نو» رخ داده است.

حرکت مداری ماه باعث می‌شود هر چهار هفته یک بار به دور زمین بچرخد و در نتیجه گام‌های آن از ماه جدید، تا ربع اول، ماه کامل و ربع آخر، هر ۲۹.۵ روز یک بار اتفاق بیفتد و درنهایت به ماه جدید می‌رسد. این حرکت به این معنی است که ماه از یک شب به شب دیگر بیش از ۱۲ درجه از آسمان را طی می‌کند و باعث می‌شود که هر روز تقریباً یک ساعت بعد، طلوع و غروب کند.

وی افزود: طی روزهای آینده، ماه در اواخر بعد از ظهر و هنگام غروب به عنوان هلال باریکی که بلافاصله پس از خورشید غروب می‌کند، قابل مشاهده خواهد بود. ماه تا رسیدن به ربع اول، در مدت زمان یک هفته، تا حدود نیمه شب قابل مشاهده است. جمعه _دوم دی‌ماه_ ساعت ۱۳:۴۷ ماه در وضعیت مقارنه با خورشید قرار می‌گیرد و از این لحظه فازهای ماه شروع می‌شود. هر دو جرم در صورت فلکی قوس قرار دارند.

ماه در موقعیت حضیض خورشیدی
این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: ماه جمعه _دوم دی‌_ ساعت ۲۱:۴۵ به نزدیک‌ترین فاصله خود از خورشید (۰.۹۸۱۳ AU) می‌رسد. این پدیده تقریباً با عبور ماه نو از موقعیت مقارنه خورشیدی اتفاق می‌افتد. در لحظه حضیض ماه، زمین در فاصله ۰.۹۸۳۷ AU از خورشید قرار خواهد گرفت و فاصله بین زمین و ماه ۰.۰۰۲۴ AU (۳۵۸ هزار کیلومتر) خواهد بود.

ماه ۳۰ روزه با یک درصد روشنایی در صورت فلکی قوس تقریباً همزمان با خورشید ساعت ۶:۳۳ طلوع و ۱۶:۵۶ غروب می‌کند. طبق قانون اول کپلر در مکانیک سماوی، مدار همه سیارات به دور خورشید بیضی شکل است و خورشید روی یکی از کانون‌های مدار بیضی قرار دارد. با توجه به این قانون و به دلیل اینکه خورشید در مرکز بیضی قرار ندارد، سیارات در مسیر حرکت خود به دور خورشید گاهی به آن نزدیک و گاهی از آن دور می‌شوند. طبق تعریف به نزدیک‌ترین فاصله هر جرم از مرکز چرخش حضیض و به دورترین فاصله آن از مرکز چرخش اوج می‌گوئیم.

عطارد در بیشترین ارتفاع در آسمان شامگاهی
وی تصریح کرد: سیاره عطارد عصر جمعه _دوم دی‌ماه_ به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد. قدر این سیاره منفی ۰.۶ خواهد بود. از مختصات رصدخانه لارستان، سیاره تیر هنگام غروب آفتاب به ارتفاع ۱۵ درجه بالای افق می‌رسد. رصد تیر گریزپای در این شب‌ها، تقریباً در درخشان‌ترین وضعیت، بهترین فرصت است. مدار عطارد نسبت به مدار زمین به خورشید نزدیک‌تر است بدین معنا که همیشه در نزدیکی خورشید به نظر می‌رسد و در بیشتر مواقع در تابش خورشید غیر قابل رصد می‌شود.

هر بار که به بیشترین جدایی از خورشید می‌رسد، یعنی در فازهای تربیع اول و چهارم به‌خوبی رصد می‌شود، لحظاتی که به عنوان بزرگترین کشیدگی نامیده می‌شود. این پدیده‌ها تقریباً هر سه تا چهار ماه یک‌بار تکرار می‌شوند و به طور متناوب در آسمان صبح و عصر، بسته به اینکه عطارد در شرق خورشید قرار دارد یا در غرب قرار دارد، رخ می‌دهد. وقتی در شرق قرار دارد، مدت کوتاهی پس از خورشید طلوع و غروب می‌کند و در اوایل ساعات عصر قابل مشاهده است. هنگامی که در غرب خورشید قرار دارد، مدت کوتاهی قبل از خورشید طلوع و غروب می‌کند و اندکی قبل از طلوع خورشید در آسمان صبحگاهی قابل مشاهده است. جمعه شب این سیاره در صورت فلکی قوس ساعت ۱۸:۲۹ حدوداً یک ساعت و نیم بعد خورشید غروب می‌کند و حدود ۵۴ درصد روشنایی دارد.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار