شرایط در کارخانه قند ممسنی پس از پایان تعمیرات از تابستان تاکنون هیچ تغییری نکرده است، همچنان حرف مسؤولان تکرار اتفاقات گذشته است، از ورود دستگاه‌های بخش چغندری به گمرک شهریار و مأموریت سازمان غله برای تأمین شکر خام، چهار ماه می‌گذرد و همه چیز تقریبا در نقطه صفر در جا می‌زند.
کد خبر: ۱۰۸۳۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶ 25 December 2022

تابناک فارس به نقل از فارس:  احیای ۴ کارخانه قدیمی استان از نخستین روزهای فعالیت مدیریت اجرایی کنونی استان در دستور کار قرار گرفت و با سفر رئیس جمهور به استان فارس در قالب یک ماموریت ویژه به استاندار ابلاغ شد.

اما اکنون پس از گذشت بیش از یک‌سال از عمر مدیریت عالی استان، همچنان این کارخانه ها بلاتکلیف مانده اند و آثاری از فعالیت در آنها دیده نمی شود.

کارخانه قند ممسنی از جمله این واحد‌های صنعتی است که بیش از یک‌ سال از بازدید معاون اجرایی رئیس‌جمهور و دستور احیای آن می‌گذرد.

در این مدت جلسات متعددی در تهران و شیراز با این هدف برگزار شد اما نتیجه آن هر چه بوده، تاکنون منجر به راه اندازی کارخانه نشده است.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس در آخرین جلسه خبری خود با ابراز نارضایتی از روند احیای کارخانه قند ممسنی گفت: بنده به عنوان استاندار فارس از نحوه کار راضی نیستم، اگر چه دادستان شهرستان از اقدامات راضی شده اما بنا به مزایده گذاشتن کارخانه را داریم.

با این وجود نه از اقدام برای مزایده کارخانه خبری است و نه اتفاق خاصی در مسیر احیای کارخانه رخ می دهد.

مهر ماه بود که معاونت اقتصادی استاندار از رسیدن ماشین آلات بخش چغندری کارخانه به گمرک شهریار خبر داد و همچنین اعلام کرد سازمان غله مأموریت یافته برای راه اندازی فاز یک کارخانه که تولید قند شکر خام است، از شرکت بازرگانی دولتی شکر خام را به عنوان خوراک اولیه کارخانه تهیه کند.

اکنون بیش از سه ماه از این تصمیم می گذرد همچنان همه امور در همین مرحله باقی مانده است.

 

منتظر هستیم مالک مراجعه کند

مهدی جمالی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس ضمن اعلام نارضایتی از عدم همراهی مالک کارخانه اعلام کرد: کارشناسان ما از انبار کارخانه دیدن کردند، متاسفانه فضای مناسب برای ذخیره سازی شکر وجود نداشت.

وی افزود: شکر محصولی نیست که بتوان در صورت آلودگی مجدد آن را شست و شو داد و از ابتدا باید فضا کاملا بهداشتی و مناسب باشد.

جمالی همچنین به بدهکاری کارخانه به سازمان بازرگانی دولتی اشاره کرد و گفت: ۲ هزار و ۳۰۰ کیلو شکر امانی در نزد کارخانه، در سال ۹۱ فروخته شده و این بدهی اکنون افزایش یافته است پس تا زمانی که تعیین تکلیف نشود، نمی توان محصول جدید در اختیار آن گذاشت.

جمالی گفت: قرار شد شعبه مستقل بانک توسعه تجارت، ضمانت نامه برای مالک صادر کند تا بدهی کارخانه که اکنون به ۳۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده، تعیین تکلیف شود اما مالک مراجعه نکرد.

وی افزود: مالک در آخرین جلسه اعلام کرد برای ضمانت سند گرو می‌گذارد که ما همچنان منتظر وی هستیم.

 

انتظار داریم همه پای کار بیایند

سید رضا ساداتی، معاون صنعت سازمان صمت استان فارس نیز در خصوص وضعیت کارخانه قند ممسنی به خبرنگار فارس گفت: تجهیزات بخش چغندری وارد گمرک شهریار شده، اما به دلیل اینکه اجزای آن جدا بودند، گمرک نتوانسته بود تشخیص دهد و از وزارت صنعت استعلام کرد، ما نیز نامه ای به گمرک زدیم که ترخیص سریع‌تر انجام شود.

وی در خصوص کند پیش رفتن مسیر احیای کارخانه گفت: سرمایه گذار می گوید من ماشین آلات خریده ام ، ارز تهیه کردم، کارخانه را به روز کردم و ... انصافا اقداماتی انجام داده است، بنابراین انتظار ما این است که مجموعه‌هایی می توانند کمک کنند مثل بانک، همه پای کار بیایند.

ساداتی در مورد بدهی کارخانه و فروش شکرهای امانی نیز گفت: این محصولات با حکم قضایی توقیف و برای تسویه بدهی کارخانه به فروش رفت.

مشکلات یکی دو تا نیست

محسن ربانی زاده؛ معاون اقتصادی استاندار فارس نیز در خصوص آخرین وضعیت کارخانه قند ممسنی گفت: دستگاه‌های کارخانه کمی با تأخیر رسید.

وی با بیان اینکه نقدینگی لازم برای تهیه شکر خام را بانک ملی باید فراهم کند، افزود: بانک ملی اعلام کرد مالک اعتبار کافی را ندارد اما صحبت کردیم تا بانک همکاری را انجام دهد‌.

ربانی زاده مشکلات زیرساختی و وجود معارض را از اصلی‌ترین چالش های پیش روی کارخانه دانست و گفت: متاسفانه زیرساخت‌های تولیدی ما مشکلات بسیاری دارد و یکی دو تا نیست‌.

معاون اقتصادی استاندار فارس گفت: یک همکاری همه جانبه نیاز است تا کارها سریع‌تر پیش رود، اکنون بانک حرف خودش را می زند، طلبکاران حرف خودشان را می زنند‌، اگر این مسائل نبود شاید چهار ماه قبل میشد فعالیت فاز یک را شروع کرد.

وی ادامه داد: از طرفی کارگران بازنشسته کارخانه حقوق خود را مطالبه می کنند و مانع فعالیت مهندسان و کارشناسان می شوند; مالک نیز نقدینگی برای تسویه بدهی ندارد.

ربانی زاده با بیان اینکه بانک باید همراهی کند، افزود: ۵۰ میلیارد سرمایه در گردش نیاز داشت که مالک به ۲۵ میلیارد هم راضی شد اما این پول به مالک ارائه نمی شود، به حساب بازرگانی دولتی واریز می‌شود تا شکر خام در اختیار کارخانه قرار دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار