در حالی که بر اثر کرونا ویروس؛ تا کنون ۱۳ نفر در فارس جان خود را از دست داده اند اما مصرف الکل صنعتی بیش از ۶۰ نفر را به کام مرگ کشانده است.
کد خبر: ۸۳۲۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲ 19 March 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:ضرب المثلی هست که می‌گوید " آمد ابرویش را درست کند زد چشمش را هم کور کرد" حالا حکایت این روز‌های کسانی است که از ترس ابتلا به کرونا به مصرف الکل صنعتی روی آورده اند و در واقع به جای نجات از کرونا، زمان مرگ خود را به جلو می‌اندازند.
جوانی روی تخت بیمارستان با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند. پزشکان هر کاری از دستشان بر می‌آمد برایش انجام داده اند. اما دیگر امیدی به بهبود او نیست. پدرش در حالی که به دیوار تکیه داده و با اندوهی جانکاه به وضع دردناک پسرش نگاه می‌کند می‌گوید در فضای مجازی شنیده بود با مصرف الکل و غرغره کردن آن می‌شود از ابتلا به کرونا پیشگیری کرد؛ هر چه نصیحتش کردیم کارساز نشد.

آمار مرگ و میر به دلیل مصرف الکل صنعتی در فارس ۵ برابر فوتی‌های کرونا ویروس است. تاکنون در فارس بیش از ۶۰ نفر بر اثر مصرف الکل صنعتی جان خود را از دست داده اند؛ این در حالی است که بر اثر ابتلا به کرونا ویروس ۱۳ نفر در استان فوت کرده اند. بر اساس آمارهای منتشر شده ، فارس در کنار خوزستان دارای بیشترین فوتی های ناشی از مصرف الکل صنعتی در کشور است .


باری بر دوش نباشیم!

با وجود دسترسی این روز‌ها به وسایل ارتباطی برای صحت و سقم خبرها، شاید فقدان آگاهی واژه مناسبی برای سرپوش گذاشتن به برخی بی توجهی‌ها نباشد، موضوعی که کاملا درباره مصرف این روز‌های الکل صنعتی صدق می‌کند. این مطلب را محمد جواد مرادیان رییس مرکز فوریت‌های پزشکی فارس می‌گوید و اضافه می‌کند این روز‌ها که مسولان و همه نیرو‌های درمانی، بهداشتی و فوریت‌های پزشکی تمام همّ و غمّ خود را صرف پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا ویروس بکار گرفته اند برخی اما بی توجه به توصیه‌های پزشکی، بر طبل نا آگاهی می‌کوبند و کار ما را سخت‌تر می‌کنند.

مرادیان می‌گوید اگر چه اطلاع رسانی در چند روز گذشته، تعداد مسمویت‌ها به الکل را اندکی کاهش داده، همچنان شاهد مراجعه روزانه افرادی هستیم که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا به مصرف الکل روی آورده اند و متاسفانه یا جان خود را از دست می‌دهند یا به نابینایی و اختلالات کلیوی دچار می‌شوند. به گفته رییس مرکز فوریت‌های پزشکی استان، براساس آخرین آمار تا کنون ۴۲۷ نفر به علت مسمومیت با الکل صنعتی به مراکز درمانی استان مراجعه کرده اند که از این تعداد ۶۵ نفر جان باخته اند و ۳۶۲ نفر نیز بستری هستند
وی بیشترین بازه سنی افراد مسموم با الکل صنعتی در فارس را بین ۲۰ تا ۴۰ سال ذکر می‌کند.

 

به هر حال رییس مرکز فوریت‌های پزشکی استان فارس به افراد هشدار می‌دهد از مصرف الکل جدا خودداری کنند و با ماندن در خانه، خود مراقبتی و عمل کردن به توصیه‌های پزشکی از ابتلا به کرونا ویروس پیشگیری کنند، اما درصورت مصرف الکل اگر با تاری دید، تهوع، استفراغ، اسهال، سرگیجه، تنگی نفس و درد شدید شکمی دچار شدند بلافاصله به مراکزدرمانی مراجعه نمایند.


الکل نه کرونا که ما را می‌کشد

در این روز‌ها که همت همه بر شکست کرونا ویروس قرار گرفته و با همدلی و مهربانی با روش‌های مختلف به کمک تیم‌های بهداشتی و درمانی آمده اند سودجویانی هستند که بیکار ننشسته اند و با جان و مال مردم بازی می‌کنند. کشف مقادیر زیادی الکل تقلبی در گوشه و کنار کشور از جمله فارس این روز‌ها خبر ساز شده است.
به گفته سردار رهام‌بخش حبیبی فرمانده انتظامی فارس با رواج این باور غلط در برخی افراد که با خوردن الکل می‌توان در مقابل ویروس کرونا مصون ماند برخی سودجویان به توزیع الکل دست‌ساز و تقلبی در استان اقدام کردند که با اقدام اطلاعاتی و پلیسی، ۸ نفر از عاملان اصلی تهیه و توزیع الکل دست‌ساز و تقلبی در استان دستگیر شدند.

سردار حبیبی با تأکید بر این که مصرف الکل برای مصون ماندن از بیماری کرونا هیچ توجیه علمی و عقلی ندارد، از شهروندان خواست به فعالیت افراد سودجو و فرصت طلب هوشیار باشند و در صورت مشاهده و اطلاع از موارد مشابه، بلافاصله با تلفن ۱۱۰ تماس و پلیس را در جریان موضوع قرار دهند.
سازمان اطلاعات سپاه فجر فارس نیز اعلام کرد باتوجه به اینکه متاسفانه الکل‌های سمی توسط برخی افراد سودجو تبدیل به مشروبات الکلی شده و در قالب شیشه و قوطی‌های پلمپ با برند‌های خارجی و برخی به صورت دست ساز تهیه و توزیع می‌شود، شهروندان اکیدا از مصرف هرگونه مشروبات داخلی و خارجی به بهانه بهبود و یا مصون ماندن از ویروس کرونا جدا خودداری کنند.
تا کنون در عملیات‌های جداگانه در استان بیش از ۵۰ هزار لیتر انواع الکل و مشروبات الکلی کشف و ضبط شده است.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدکاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس نیز با تاکید بر این که دستگاه قضایی هیچ اغماضی در برخورد با متهمان پرونده‌های الکل‌های تقلبی نخواهد داشت می‌گوید از روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان درخواست کرده‌ایم با کسانی که بخواهند از فضای موجود جامعه سوء استفاده کنند و منافع غیرمشروع خود را با به خاطر انداختن سلامتی مردم تامین کنند؛ به شدت برخورد کنند.

تهیه، توزیع و مصرف الکل صنعتی تقلبی و غیر استاندارد در حالی صورت می‌گیرد که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز باور‌های غلط در خصوص مصرف الکل برای پیشگیری از کرونا را مردود می‌داند. او می‌گوید با توجه به شیوع کرونا ویروس در کشور و بر اساس توصیه‌های بهداشتی برای مراقبت از انتقال بیماری با رعایت شست و شوی دست و ضدعفونی کردن آن‌ها با استفاده از محلول‌های استاندارد با پایه الکل، برخی افراد سودجو در فضای مجازی با اغفال جوانان و افراد ناآگاه، این محلول ها را در اختیار آن ها قرار می دهند و در نتیجه شاهد هستیم عده‌ای برای ضدعفونی کردن گلو و پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس، به مصرف الکل اقدام می کنند؛ در حالی که الکل پس از مصرف وارد کبد شده به آسیب جدی و غیر قابل برگشت منجر می‌شود، همچنین دیگر اعضای حیاتی بدن مانند قلب، مغز، چشم و کلیه‌ها نیز به ضایعات غیر قابل جبرانی دچار می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از شهروندان به ویژه خانواده‌ها می‌خواهد تحت تاثیر تبلیغات فضای مجازی قرار نگیرند و اخبار و اطلاعات را تنها از مراجع رسمی پیگیری کنند و در این روز‌های حساس مراقب رفتار‌های پرخطر فرزندان خود باشند تا از تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی کاسته شود، زیرا به دلیل شیوع بیماری کرونا و اختصاص ظرفیت‌های درمانی استان به ارائه خدمات بستری و درمانی به این بیماران، مراجعه تعداد قابل توجهی از بیماران با مسمومیت الکل منجر به کاهش ظرفیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای ارائه خدمت به بیماران مبتلا به ویروس کرونا می‌شود.

هشدار‌ها را جدی بگیریم


با وجود همه هشدار‌هایی که داده می‌شود باز هم برخی همچنان به مصرف متانول یا الکل صنعتی اقدام می‌کنند چرا که بر این باور هستند الکل می‌تواند باعث ضدعفونی شدن بدن یا از بین رفتن ویروس کرونا شود.

 

بهنام لشگرآرا رییس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید با گسترش ویروس کرونا در جهان و ایران، این روز‌ها در برخی استان‌های کشور متاسفانه شاهد مرگ و میر ناشی از الکل هستیم و هر روز تعدادی از هموطنان بر اثر مصرف فرآورده‌های الکلی تقلبی حاوی متانول مسموم می‌شوند و عده‌ای نیز جان خود را از دست می‌دهند، به طوری که در برخی شهر‌ها تعداد کشته‌های ناشی از مصرف الکل صنعتی از تعداد کشته‌های ویروس کرونا پیشی گرفته است.

به گفته لشگر آرا الکل اتیلیک یا اتانول که به آن الکل سفید نیز گفته می‌شود، الکلی است که بیشتر برای ضدعفونی کردن و مصارف پزشکی استفاده می‌شود، اما الکل متیلیک یا الکل متانول که برای مصارف صنعتی به کار می‌رود، بسیار سمی است و هنگام تماس با پوست، جذب بدن می‌شود و می‌تواند عوارضی همچون کوری، مشکلات کلیوی و حتی مرگ به دنبال داشته باشد، در واقع الکل صنعتی یا متانول ترکیبات رنگی دارد و کاربرد پزشکی ندارد. اما برخی افراد سودجو با افزودن موادی از جمله وایتکس به متانول رنگ آن را تغییر می دهند که به رنگ الکل طبی (سفید روشن) در می آید، اما تمامی خواص سمی خود را دارد و به عنوان الکل سفید یا طبی به خورد مردم می دهند که عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد.

رییس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار می‌دارد نشانه‌های بالینی با تاخیر و پس از ۶ تا ۲۴ ساعت در فرد بروز می‌کند و ممکن است فرصت طلایی درمان از دست برود و زمانی فرد به بیمارستان مراجعه کند که امکان درمان وجود نداشته باشد و جان خود را از دست بدهد.

لشگر آرا ادامه می‌دهد بیشتر افرادی که بر اثر مصرف خوراکی متانول دچار مسمومیت شدید شده اند، با این تصور که بیماری کرونا ویروس از بین می‌رود، اقدام به مصرف خوراکی الکل کرده اند، در حالی که این باور، غلط و غیر علمی است و در واقع بهترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا خود مراقبتی، ماندن در خانه و دوری از قرار گرفتن در معرض ویروس است.


با شکست کرونا نفسی تازه کنیم


کشور روز‌های سختی را می‌گذراند. روز‌هایی که به همدلی و همراهی بیشتر یکدیگر نیاز مبرم داریم تا از این شرایط به سلامت عبور کنیم.

وقتی به قول کارشناسان و متخصصان برای قطع زنجیره انتشار کرونا ویروس با عمل کردن به چند نکته ساده، چون خود مراقبتی، رعایت بهداشت فردی، حذف فعالیت‌های اجتماعی غیرضرور و ماندن در منزل می‌توانیم سهم مان را برای از بین رفتن این بیماری ایفا کنیم پس چرا به شایعاتی، چون مصرف الکل که خطر جانی برایمان دارد روی آوریم. بیاییم برای حفظ سلامت خود، خانواده و هم وطنانمان به توصیه‌های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا توجه جدی داشته باشیم تا هر چه سریع‌تر این بیماری مهلک از کشور رخت بر بندد و همگی نفسی تازه کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار