دومین سفر رئیس جمهور به استان‌های بوشهر و خوزستان قاطعیت دولت در کنار گذاشتن مدیران ناکارآمد را نشان داد، با احتمال قریب الوقوع بودن سفر رئیس جمهور به استان فارس، مرور میزان پیشرفت بیش از صد مصوبه سفر اول، احتمال تکمیل این دومینو را در فارس نشان می دهد.
کد خبر: ۱۱۰۳۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱ 02 May 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: ۲۲ مهرماه سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور در هفتمین سفر استانی خود وارد شیراز شد.

در پایان این سفر یک روزه 114 پروژه که برخی چون احداث واحد‌های مسکونی جزء وعده‌های انتخاباتی ریاست جمهوری بودند و مابقی شامل طرح های معطل مانده‌ای می شدند که سالها از تصویب یا کلنگ زنی آن ها می گذشت، که در جلسه شورای اداری استان با تأیید رئیس جمهور به تصویب رسید.

این پروژه‌ها در واقع مشکلات اساسی و اولویت‌دار استان بودند که حوزه‌های مختلف عمرانی، صنعتی و اقتصادی، فرهنگی، حمایتی، بهداشتی و درمانی را در بر می گرفتند و با اجرای آنها بسیاری از زیرساخت ها تکمیل و فضای تازه‌ای در رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان رقم می خورد.

22 مهرماه سال گذشته استانداری فارس گزارشی از سرنوشت این طرحها پس از گذشت یکسال ارائه داد که در پاره ای موارد بسیار نا امید کننده بود.

طبق گزارش ارائه شده در یکسالگی مصوبات سفر رئیس جمهور، احداث باند دوم محور کوار، فیروزآباد، جم پایان یافته و محور تنگ ابوالحیات افتتاح شده است.

مصوبه «تکمیل 10 کیلومتر از بزرگراه نیریز قطرویه» صد در صد انجام شده است. برای رفع نقاط حادثه خیز استان بیش از پنجاه درصد اقدام شده و‌ مصوبه «اجرای ۱۲ طرح تولیدی» با عاملیت بانک مرکزی انجام شده است، با این وجود موارد بسیاری بی تغییر مانده یا رشد بسیار اندکی داشته اند.

تغییر کاربری ٣٣٠٠٠ متر مربع زمین فروشگاه اتکای شیراز جهت احداث فروشگاه جدید در شیراز و مشارکت جهت بازآفرینی اطراف حرم حضرت احمد بن موسی علیه‌السلام پس از یکسال از صفر درصد به ۱۰ درصد، تکمیل ساختمان مدیریت بحران فارس از ۳۰ درصد به ۴۰ درصد، تکمیل مجموعه فرهنگی خنج از ۸۴ درصد به ۹۵ درصد رسیده بودند.

تکمیل تالار مرکزی شیراز پیش از سفر رئیس جمهور ۲۳ و نیم درصد پیشرفت داشت که بدون تغییر مانده است.

آبرسانی به جهرم با یک درصد پیشرفت فیزیکی از ۹۴ درصد به ۹۵ درصد رسیده بود.

مصوبه تکمیل راه آهن شیراز عسلویه، یک دهم درصد پیشرفت داشت و از ۸ و ۶ دهم درصد به ۸ و ۷ دهم رسید.

احداث و تکمیل تصفیه خانه صنعتی در شهرکهای صنعتی فارس تنها ۱۰ درصد جلو رفته است.

اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار از ۶۵ به ۷۰ درصد رسیده و احداث بیمارستان جایگزین نمازی 10 درصد رشد داشت.

تکمیل بیمارستان حضرت زینب شیراز هم تنها 10 درصد جلو رفته است. همچنین مصوبه «تکمیل بیمارستان ارسنجان» از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی قبل از سفر رییس جمهور به ۵۳ رسیده است.

ایجاد زیرساخت های گردشگری کاخ جهانی سروستان فقط ۵ درصد پیش رفته و مرمت و احیای باغ گردشگری نشاط لار همان ۵۰ درصد پیشرفت قبل از سفر رئیس جمهور باقی مانده است.

تملک اراضی محدوده سد هایقر با یک درصد رشد از ۹۴ به ۹۵ درصد رسیده و تأمین اعتبار برای تکمیل آزادراه شیراز اصفهان به نتیجه نرسید. برای مصوبه تسریع در کمربندی شمال شرق شیراز کارخاصی نشده و دو ورزشگاه پارس و شهید سلیمانی بدون تغییر مانده‌اند.

کارخانه آزمایش به مرحله مزایده بازگشت. قند ممسنی علیرغم مصوبات کشوری و تکمیل بودن خط تولید همچنان خاموش است. وام مورد نیاز کارخانه کاغذسازی زاگرس هم هنوز پرداخت نشده است.

کارخانه آی تی آی بعد از یک مزایده عقیم، در تملک بانک قرار گرفته و عملا هیچ تغییری در نه وضعیت کارگران آن و نه خود کارخانه رخ نداده است.

با در نظر گرفتن شرایط کشور در نیمه دوم سال گذشته، بعید می رسد که این گزارشات و آمار تغییر چندانی کرده باشد‌.

در حالی که بیش از یکسال و نیم از سفر اول رئیس جمهور به استان فارس می گذرد، زمرمه هایی مبنی بر قریب‌الوقوع بودن دومین سفر هیئت دولت به فارس شنیده می شود

در این شرایط و در حالی که بیش از یکسال و نیم از سفر اول رئیس جمهور به استان فارس می گذرد، زمرمه هایی مبنی بر قریب‌الوقوع بودن دومین سفر هیئت دولت به فارس شنیده می شود.

۵ اردیبهشت،‌ محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه پیش از سفر به خوزستان بر ضرورت تلاش مجدانه همه دستگاه‌های اجرایی برای عملیاتی شدن مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور تاکید کرد و گفت: اجرای مصوبات سفرهای استانی بسیار حائز اهمیت است و افکار عمومی اجرای کامل تعهدات را بطور مداوم پیگیری می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت به صورت مستمر در حال ارزیابی عملکرد مدیران دستگاه‌های اجرایی، بانک‌های عامل، بنگاه‌های اقتصادی و شرکتهای دولتی است، اظهار داشت: یکی از محورهای اصلی برای ارزیابی عملکرد مدیران دولتی نحوه اجرای مصوبات و تعهدات مرتبط با سفرهای استانی رئیس جمهور است.

مخبر، معاون اجرایی رئیس جمهور را مأمور کرد عملکرد دستگاه‌های اجرایی در قبال مصوبات سفرهای استانی را به صورت دوره‌ای و بدون ملاحظه بررسی کرده و در صورت عدم اجرای برخی مصوبات، دلایل دقیق آنرا احصاء و به دولت گزارش دهد.

در ادامه محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور نهم اردیبهشت در خصوص محور اصلی دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور گفت: جمع بندی‌ها در حوزه‌های مختلف همچون حوزه ستادی استانداری و فرمانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی انجام شده و تغییراتی نیز در راه است تا جابه‌جایی‌ها انجام شود.

یکی از اهداف سفرهای استانی رئیس جمهور، ارزیابی عملکرد مدیران و دستگاه‌های مختلف است که پیش از سفر، جلسات کارشناسی را برای این موضوع برگزار می‌کنیم تا نیروهای تازه‌نفس و انقلابی بیش از قبل به کار گرفته شود تا بتوانیم خدمات بهتر و بیشتری را به مردم ارائه دهیم

منصوری تصریح کرد: در کنار رسیدگی به مشکلات مردم و همچنین بازدید از روند پروژه‌های عمرانی و افتتاح و بهره برداری از آنها یکی از اهداف سفرهای استانی رئیس جمهور، ارزیابی عملکرد مدیران و دستگاه‌های مختلف است که پیش از سفر، جلسات کارشناسی را برای این موضوع برگزار می‌کنیم تا نیروهای تازه‌نفس و انقلابی بیش از قبل به کار گرفته شود تا بتوانیم خدمات بهتر و بیشتری را به مردم ارائه دهیم.

وی افزود: بعد از فرمایشات رئیس جمهور موضوع را به دستگاه‌ها ابلاغ کردیم این جابجایی‌ها انجام خواهد گرفت تا خدمت رسانی بهتر از گذشته شود. اتفاقی که در دو سفر اخیر رئیس جمهور شاهد آن بودیم و آیت‌الله رئیسی همان گونه که بارها اعلام کرده بود که اگر در ارزیابی دولت مشخص شود مدیری ناکارآمد است با او تعارف نخواهد داشت در سفر به استان‌های بوشهر و خوزستان، با ارزیابی عملکرد مدیران دست به تغییرات گسترده زد.

در پایان سفر رئیس جمهور به استان بوشهر، ۱۲ مدیر و در سفر به خوزستان ۱۵ مدیر عزل شدند.

وضعیت کارخانجات مادر استان که احیای آنها به عنوان مأموریت ویژه به استاندار فارس واگذار شده بود اما تاکنون همچنان بی تغییر مانده است.

شرایط بافت تاریخی که با رفتارهای ضد و نقیض به یک جنجال کشوری بدل شد، طرح مسکن ملی که پس از عتاب وزیر فقید راه و شهرسازی کلنگ تعدادی از آنها به زمین زده شد و بعد از آن هیچ خبری از پیشرفت کار به گوش نمی رسد‌ و ماههاست که تنها حرفی که زده می‌شود این است: « ما در تأمین زمین رتبه اول کشوری را داریم.»

با توجه به رویکرد قاطعانه دولت در برخورد با مدیران ناکارآمد باید دید در سفر به استان فارس که به نظر می رسد چندان دیر نباشد، چه رخ خواهد داد و آیا تحولی در بخش اقتصادی و عمرانی استان دیده خواهد شد؟!

پایان پیام/ن

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار